Aannemer vernieuwing Maaslijn bekend; kosten lopen op tot 358 miljoen euro
Vandaag werd bekend dat de aanbesteding voor de vernieuwing van de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) is gewonnen door spooraannemer Swietelsky Rail Benelux. De Maaslijn, waarop dagelijks 22.000 mensen in dieseltractie over enkel spoor rijden, moet eind 2007 zijn vernieuwd. Daartoe wordt de lijn deels verdubbeld en geëlektrificeerd.
Het ministerie van IenW liet tegelijk weten dat de totale kosten voor de Maaslijn-vernieuwing volgens een schatting oplopen tot 358 miljoen euro. Volgens een eerdere raming van het ministerie ging de vernieuwing van de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond 346 miljoen euro kosten. De 12 miljoen euro extra worden nu verdeeld tussen de provincie Limburg en het Rijk.
Over die verdeling van de meerkosten bestaat al enige tijd grote onvrede bij de provincie. In een motie hebben Provinciale Staten vorig jaar het Rijk al opgeroepen om alle meerkosten te betalen. Het demissionaire kabinet heeft een besluit over de herverdeling van de kosten uitgesteld. Eigenlijk had het project al in 2020 moeten zijn afgerond, maar het liep meerdere malen vertraging op.
- Aannemer vernieuwing Maaslijn bekend; kosten lopen op tot 358 miljoen euro. Foto ProRail.