Aanvraag stedenbouwkundige vergunning is belangrijke stap voor nieuwe tramlijn 15 Belgica – Brussel-Noord
Met de indiening van de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning voor de nieuwe tramlijn Belgica – Brussel Noord gisteren op 14 mei zit de realisatie van dit belangrijke onderdeel van het Brusselse mobiliteitsplan Good Move en het Tram Plan van de MIVB prima op schema. Deze werken zullen de ontsluiting met het openbaar vervoer van Jette en het Thurn & Taxis-gebied sterk verbeteren.
De plannen en voorafgaande consultaties voor de toekomstige tramverbinding werden opgesteld voor Brussel Mobiliteit door een consortium onder leiding van studie- en adviesbureau Arcadis, in samenwerking met architectenbureau LA/BA, stedenbouwkundigen CityTools en landschapsarchitecten Taktyk.
De vorige maanden werkte het door Arcadis geleide consortium de verschillende onderdelen van het aanvraagdossier uit voor de straatomgeving van de Picardstraat (in samenwerking met het sudiebureau ORG/BAS SMETS), de zone Belgica en de Bolivarlaan. Dit omvatte de voltooiing van de schetsfase, het voorleggen van de plannen aan de schepencolleges van de verschillende betrokken gemeenten en een informatie- en consultatieronde voor omwonenden.
De snelle groei van de site Thurn & Taxis en het noord-westen van het Brusselse gewest in het algemeen vereist een upgrade van de capaciteit en de frequentie van het openbaar vervoer. Met name een directe tramverbinding met het station Brussel-Noord is essentieel. De tram zal het kanaal oversteken via de recent gebouwde Suzan Daniel-brug. Dankzij het feit dat een aparte trambedding is voorzien, zullen vertragingen als gevolg van het verkeer worden vermeden. Ook de verbetering van de veiligheid en het comfort van kwetsbare gebruikers, de aanpassing van de infrastructuur voor autoverkeer en de aantrekkelijkheid van en rondom de doorkruiste wijken Belgica, Picard en Bolivar hebben prioriteit. Nieuwe groene publieke ruimten maken een belangrijk deel uit van het project.
“We slaagden erin om de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning precies op schema te voltooien,” zei Sebastien Janssens, Project Leader infrastructuur en mobiliteit van Arcadis. “Arcadis wil dan ook de opdrachtgever, Brussel Mobiliteit, alsook onze consortiumpartners en alle andere betrokkenen bedanken voor het harde werk en de vlotte samenwerking. Samen verhogen we de leefbaarheid en de duurzaamheid van Brussel.”
Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid: “Na tramlijn 10 (NOH) die dit najaar gelanceerd zal worden, is deze nieuwe tramlijn 15 een belangrijke stap naar een echte multimodale mobiliteit voor het noordwesten van Brussel. Ze zal verschillende locaties met verschillende stedelijke functies perfect met elkaar verbinden: dichtbevolkte woonwijken zoals de Maritiem- en de Brabantwijk, nieuwe en oude kantoorgebouwen, grote mobiliteitsknooppunten en groene ruimten zoals Tour&Taxis en Kruidtuin. Dat de nieuwe Suzan Danielbrug dit alles met elkaar zal verbinden, is meer dan symbolisch voor een stad in verandering. De belangrijke stedelijke voorzieningen (vergroening, voetpaden, verfraaiingen) die gepaard zullen gaan met de aanleg van de nieuwe lijn zullen de levenskwaliteit en de toegankelijkheid voor de buurtbewoners verbeteren.”
- Aanvraag stedenbouwkundige vergunning is belangrijke stap voor nieuwe tramlijn 15 Belgica – Brussel-Noord. Zo wordt de tram ingepast in het nieuwe stedelijke weefsel. Illustratie Arcadis.