ACM: Geen economische evenwichtstoets op toekomstige hoofdrailnetconcessie na opentoegangsaanvragen Heurotrain, Qbuzz en Flywise
In november van 2023 heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van Heurotrain, Qbuzz en Flywise meldingen ontvangen voor nieuwe treindiensten zonder concessie, de zogenaamde ‘opentoegangsdiensten’. De verlener en houder van een betrokken concessie kunnen de ACM vragen een toets van het economisch evenwicht (EET) van een concessie uit te voeren.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Nederlandse Spoorwegen hebben de ACM gevraagd een EET uit te voeren voor de, op moment van melden van de opentoegangsdiensten, toekomstige hoofdrailnetconcessie (2025-2033). De ACM verklaart die aanvragen niet-ontvankelijk.
De door de ACM te volgen procedure is vastgelegd in Europese regelgeving. Volgens die regelgeving mag de ACM pas een EET uitvoeren als de betrokken concessie op het moment van het melden van de opentoegangsdiensten al is verleend, of als die concessie wordt aanbesteed en de aanbestedingsprocedure al ver is gevorderd. Maar de toekomstige hoofdrailnetconcessie was op het moment van deze meldingen in november 2023 nog niet aan NS verleend en is ook niet aanbesteed.
- Meer informatie: Besluit op aanvragen uitvoeren economische evenwichtstoets op toekomstige hoofdrailnetconcessie na opentoegangsmeldingen (PDF – 153.4 kB)
- ACM: Geen economische evenwichtstoets op toekomstige hoofdrailnetconcessie na opentoegangsaanvragen Heurotrain, Qbuzz en Flywise. Illustratie ACM.