ACM kan toets op economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie nu niet uitvoeren
Omdat de inhoud van de hoofdrailnetconcessie nog niet vaststaat, wijst de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de aanvraag af van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de impact te onderzoeken van nieuwe treindiensten waar Arriva vanaf 1 januari 2025 mee wil gaan rijden tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle. Arriva heeft deze nieuwe treindiensten op 13 december 2022 gemeld.
Het voornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is om beide trajecten ook op te nemen in de aan de NS te gunnen hoofdrailnetconcessie waarvan de looptijd start op 1 januari 2025.
Waarom is het onderzoek aangevraagd? Treindiensten zonder concessie – ook wel opentoegangsdiensten genoemd – zijn toegestaan als deze het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengen. Daarom heeft het ministerie de ACM gevraagd te onderzoeken of de door Arriva gemelde treindiensten het economisch evenwicht van de toekomstige hoofdrailnetconcessie in gevaar brengen.
De ACM wijst de aanvraag van het ministerie af, omdat de inhoud van de toekomstige hoofdrailnetconcessie nog niet vaststaat. De omvang van de concessie en de vergoeding kunnen bijvoorbeeld nog veranderen. Het is nu aan het ministerie om over de omvang van de concessie en de vergoeding in gesprek met onder andere de concessiehouder en de opentoegangsdienstverlener definitieve keuzes te maken.
De nadere uitleg van de ACM is hier te vinden:
• ACM kan toets op economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie nu niet uitvoeren. Illustratie ACM.