Addison Lee, het grootste huurautobedrijf van Londen, zet even niet in op zero-emissie
Het grootste Private Hire (huurauto-met-chauffeur)-bedrijf van Londen heeft de plannen om al zijn auto’s dit jaar om te zetten naar zero-emissie, teruggedraaid. Het bedrijf geeft de schuld aan een gebrek aan voldoende opladers in Londen.
Addison Lee zei dat het £30 miljoen (35 miljoen euro) had uitgegeven aan nieuwe Volkswagen Multivans, plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s), die een kleine batterij combineren met een vervuilende verbrandingsmotor, en gaf toe dat de overstap naar elektrische auto’s moeilijker was geweest dan verwacht.
Het bedrijf beloofde eind 2021 dat zijn wagenpark van 3.000 auto’s “in 2023 volledig elektrisch zal zijn” in een poging de CO2-uitstoot die de aarde opwarmt te verminderen. Het heeft nu echter gezegd dat zijn vloot pas in april 2024 “zero-emissie” zal zijn.
Liam Griffin, CEO van Addison Lee, gaf aan The Guardian toe dat dit “teleurstellend” was. Hij zei dat de hoofdstad veel meer ‘druppellaad’-opladers op straat nodig heeft waarmee bestuurders zonder privéparkeergelegenheid ‘s nachts goedkoop kunnen opladen, evenals snellere laders waarmee chauffeurs overdag kunnen opladen.
“We hadden de droom enigszins overschat, en het is niet de utopie geweest waarop we hadden gehoopt als het gaat om het kunnen opladen”, zei Griffin. “De elektrische oplossing is briljant als je ’s nachts kunt opladen. De meeste van onze chauffeurs kunnen dat niet.”
De commentaren op deze beslissing benadrukken de ongelijke uitrol van oplaadmogelijkheden, zelfs in een van de rijkste steden ter wereld, en dragen bij aan het koor van bedrijfsleiders die een snellere installatie van oplaadpunten willen.
De meeste mensen die thuis een parkeerplaats hebben en ’s nachts kunnen opladen, hoeven vrijwel nooit te wachten bij openbare laders, afgezien van een enkele langere rit, maar degenen die hun auto op straat moeten parkeren, zonder laadmogelijkheid, hebben het veel moeilijker.
De elektrische Volkswagen ID.4-modellen van Addison Lee, besteld in 2021, hebben een actieradius van 370 kilometer – meer dan genoeg voor een gemiddeld dagelijks aantal kilometers tussen de 200 en 230 kilometer, aldus Griffin. De elektrische actieradius van de VW Multivan bedraagt slechts 68 km, hoewel het bedrijf zegt de CO2-uitstoot met 70% te zullen verminderen in vergelijking met zijn vorige benzinevloot. Uber, de bittere rivaal van Addison Lee in Londen, heeft beloofd om in 2025 alleen nog maar elektrische auto’s te laten rijden.
Hogere laadprijzen hebben ook de economische berekeningen van Addison Lee getroffen. Toen het bedrijf voor het eerst zijn elektrische Volkswagen ID.4-modellen in ontvangst nam, waren de oplaadkosten slechts £ 7 (8,17 euro), met tarieven van 14 cent per kilowattuur (kWh) voor thuisladen, zei Griffin. Toen de Russische invasie van Oekraïne in 2022 een wereldwijde energiecrisis veroorzaakte, stegen de prijzen echter aanzienlijk, tot wel 80 cent per kWh op de snelste openbare laders.
Addison Lee kreeg te maken met andere problemen. De ID.4 was zelfs in 2021 niet de ideale auto, omdat hij maar vier passagiers kan vervoeren, maar autofabrikanten moeten nog veel elektrische zeszitsauto’s op de markt brengen. De Multivan kan er zes vervoeren en vervangt daarmee rechtstreeks de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy, die voorheen het grootste deel van de Addison Lee-vloot vormden.
Griffin zei ook dat het besluit van Londen om de congestieheffing op eerste kerstdag 2025 uit te breiden naar elektrische voertuigen, de investering financieel minder aantrekkelijk maakte.
- Addison Lee, het grootste huurautobedrijf van Londen, zet even niet in op zero-emissie. Foto Addison Lee.