Ambtenaren van Economische Zaken overtraden regels om Uber in Nederland te houden
Ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken hebben tegen de regels in gehandeld om het Europese hoofdkantoor van het Amerikaanse Uber voor Amsterdam te behouden. Dat blijkt uit stukken in handen van researchsite Follow the Money. Eerder ontkenden staatssecretarissen Eric Wiebes en Marnix van Rij dat er sprake was van ambtelijke bemoeienis. Henk Willem Smits en Peter Teffer, met dank aan Bas van Beek.
De onderzoekssite Follow The Money volgt de relatie tussen Uber en de Nederlandse Belastingdienst al geruime tijd. Nu blijkt echter een andere speler de belangrijkste pleitbezorger voor Uber’s plezierige belastingregime in Nederland te zijn geweest: het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA).
“NFIA kan nooit lage effectieve vennootschapsbelastingtarieven aanprijzen’,’ zo luidt een van de gedragsregels die in april 2014 zijn opgelegd aan de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA). De NFIA is de vooruitgeschoven post van het ministerie van Economische Zaken dat voorlichting geeft aan buitenlandse bedrijven over investeren in Nederland. Het heeft onder andere een kantoor in San Francisco, het kloppende hart van de Amerikaanse tech-sector. Maar al na een paar maanden, in de zomer van 2014, lappen de medewerkers van de NFIA in San Francisco die gedragscode aan hun laars, zo blijkt uit stukken die Follow the Money ontving na een beroep op de Wet open overheid (Woo).
Op 8 juli 2014 had de NFIA een afspraak met Uber op het Nederlandse consulaat in San Francisco. In een gespreksverslag staat dat Uber overwoog het hoofdkantoor van Amsterdam te verhuizen naar Ierland. De reden: Uber was ontevreden over de toen geldende belastingafspraken met Nederland. Als die afspraken niet gewijzigd konden worden, ‘dan gaan ze naar Ierland’.
Uit de stukken komt ook naar voren dat NFIA-medewerkers aan Uber hebben toegezegd om het bedrijf te helpen, om te voorkomen dat de Belastingdienst snel informatie zou uitwisselen met andere landen over de omzet van individuele chauffeurs. Uber had liever niet dat Nederland die informatie deelde met andere landen, en als dat dan al moest, graag niet te snel. Andere landen wilden die informatie hebben om te controleren of taxichauffeurs hun aangifte correct hadden ingevuld.
- Ambtenaren van Economische Zaken overtraden regels om Uber in Nederland te houden. Illustratie Follow The Money.