Amsterdamse wethouder Ter Horst wil kritischer kijken naar toenemende taxi-ongevallen op vrije ov-banen
De Amsterdamse wethouder Melanie ter Horst (Mobiliteit) gaat, aldus Het Parool, nog kritischer kijken naar de taxi-ontheffingen voor busbanen. Recent onderzoek wees uit dat hier relatief veel ongevallen met taxi’s plaatsvinden. Voor de taxichauffeurs heeft het gebruik van de vrije busbanen het voordeel dat ze zich sneller en gemakkelijker door het centrum kunnen bewegen.
Op bepaalde lijnbusbanen geldt een ontheffing voor taxi’s dat medegebruik toestaat. Dat blijft mogelijk, maar in overleg met de taxibranche en andere organisaties wil de wethouder manieren zoeken om de verkeersveiligheid op die vrije banen te vergroten, zoals aanvullende snelheidsbeperkingen en scherpere gedragsregels.
De wethouder liet de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een onderzoek uitvoeren naar de stijging van het aantal taxiongevallen. Uit een eerder onderzoek was namelijk gebleken dat het aantal taxiongevallen tussen 2015 en 2018 was toegenomen, vooral in Amsterdam en Utrecht. Uit het eerste deel van het SWOV-onderzoek, dat begin 2022 werd afgerond, bleek dat die stijging in 2019 niet heeft doorgezet.
Eind augustus kwam ook het tweede deel van de SWOV-studie uit, over de oorzaken van taxiongevallen. Daaruit bleek dat 20 procent van de ongevallen plaatsvond op de lijnbusbaan. Dat waren voornamelijk aanrijdingen; bij 70 procent van de gevallen stak een fietser, voetganger of scootmobielrijder de busbaan over. Vaak speelde een rol dat er (van beide kanten) geen voorrang werd verleend, te hard werd gereden of dat sprake was van beperkt zicht.
- Amsterdamse wethouder Ter Horst wil kritischer kijken naar toenemende taxi-ongevallen op vrije ov-banen. Foto Gemeente Amsterdam.
verony kruiswegt
maart 23, 2023 @ 12:35 pm
wat een goed idee, kunnen mijn kleinkinderen weer veiliger naar schoolfietsen,
ook voor oudere mensen geweldig nieuws,
dank voor dit goede plan, hplkomt het snel ten uitvoer.