Arriva ziet dankzij ACM-uitspraak kansen voor treinen tussen Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle
Op 13 december 2022 diende Arriva een aanvraag in bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het, vanaf 1 januari 2025, rijden van stop- en sneltreinen op de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. Dit op basis van de Europese wetgeving die verbindingen op basis van open toegang toelaat op het spoor.
Deze week berichtte de ACM dat de door het Ministerie van I&W daarop aangevraagde economische evenwichtstoets niet kan worden gedaan. De basis voor die toetsing is de invloed die de aanvraag van Arriva zou hebben op het Hoofdrailnet (HRN). Omdat het ministerie nog niet heeft bepaald hoe het HRN – waar NS op rijdt en na 2025 blijft rijden – er precies uit gaat zien en of de door Arriva aangevraagde trajecten daar deel van uitmaken, kon ACM geen vergelijking uitvoeren.
Ook een schorsing van de procedure is door de ACM afgewezen. Dat betekent dat Arriva-treinen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden met veel meer aanbod voor de reizigers en extra stops bij bijvoorbeeld het Thialfstadion en extra ritten in de spits, vanaf 2025 een stap dichterbij komen.
“Arriva verwelkomt het besluit van de ACM over het afwijzen van het verzoek van het Ministerie van I&W tot het uitvoeren en schorsen van een economische evenwichtstoets,” zegt
Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland. “Daarmee is de weg vrij voor Arriva om de beide verbindingen vanaf 2025 te rijden. Arriva zet hiermee een stap in het versterken van het Nederlandse openbaar vervoer netwerk, specifiek in het noorden. Ook de politieke wens om snel weer met treinen te stoppen bij Thialf wordt hiermee gerealiseerd vanaf 2025. Elk uur gaan er voortaan twee treinen stoppen! We stimuleren zo steeds meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.”
De plannen van Arriva omvatten onder andere extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.
De Arriva sneltreinen tussen Groningen en Zwolle stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt.
Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen. Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva trein twee keer per uur bij het IJsstadion.
- Arriva ziet dankzij ACM-uitspraak kansen voor treinen tussen Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. Illustratie Arriva.