Arriva’s rode GTW-treinen in regio Noord volledig vernieuwd en rijden nu in het blauw
De rode GTW-treinen van Arriva in regio Noord – de ‘Spurts’ – zijn volledig vernieuwd en rijden de komende 15 jaar in het blauw. In 2,5 jaar tijd zijn de treinen van binnen en buiten verbouwd door leverancier Stadler in Blerick. Met de vernieuwde blauwe GTW-treinen ervaart de reiziger eerste klas reiscomfort.
In de afgelopen 2,5 jaar heeft Arriva 50 GTW-treinen onderhanden genomen met een doorlooptijd van ongeveer 5 weken per trein. De ombouw van de treinen die rijden in Friesland en Groningen is afgerond. In totaal gaat het hier om 43 treinen. De GTW-treinen die ook in Duitsland rijden moeten nog verbouwd worden. Één daarvan is al verbouwd en wordt momenteel gekeurd in Duitsland. Wanneer deze is goedgekeurd kunnen ook de laatste GTW-treinen verbouwd worden.
In de vernieuwde GTW-treinen en ook in de nieuwe WINK-treinen is er geen onderscheid meer tussen eerste en tweede klas. Of zoals Arriva het formuleert: “Met de vernieuwde treinen betaalt de reiziger de prijs voor de tweede klas maar ervaart het comfort van de eerste klas.”
Wat zijn de vernieuwingen? Oplaadpunten bij iedere stoel, gescheiden afvalverzameling, gerecycled e-leather voor de hoofdsteunen, zitplaatsindicator aan de buitenkant van de trein, reisinformatieschermen in de hele trein, een toilet met een verschoontafel voor baby’s en een afgesloten stiltecoupé.
In de treinconcessie die december 2020 van start is gegaan, zijn flinke stappen gezet in het verduurzamen van het treinvervoer op de Noordelijke Lijnen. “We investeren in innovatieve technieken die de CO2-uitstoot, nu en in de toekomst, verlagen. Daarnaast benutten we de komende contractperiode om in 2035 klaar te zijn voor volledig zero emissie treinvervoer in het Noorden” laat regiodirecteur Milfred Hart van Arriva weten.
Naast een nieuwe look hebben de vernieuwde GTW-treinen batterijen die de remenergie opslaan. Hierdoor zijn ze niet alleen duurzamer, ook zijn ze stiller op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein namelijk niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden.
Zo werden de GTW-treinen in vijf weken volledig vernieuwd. Bekijk de video hier.
- Arriva’s rode GTW-treinen in regio Noord werden volledig vernieuwd en rijden nu in het blauw. Foto Arriva.