Basisbereikbaarheid Vlaanderen start niet op 1 juli 2023 met een ‘big bang’ maar wordt gefaseerd ingevoerd
De al bij herhaling uitgestelde ‘basisbereikbaarheid’ zal niet starten op 1 juli2023. Het plan van een big bang scenario is definitief begraven, meldt de vakbond ACV Openbare diensten vervoer. “lets wat trouwens in de wandelgangenallang duidelijk was. Alleen de minister moest schijnbaar nog overtuigd worden -of een juist moment vinden – om die knoop door te hakken.”
“Na al die jaren een sisser van formaat voor de Vlaamse Regering en minister van mobiliteit Peeters die dit ‘geschenk’ van haar voorganger Weyts cadeau kreeg. De voorbije jaren werden al duizenden euro’s geïnvesteerd. Studies, onderhandelingen in vervoerregioraden, opmaak van nieuwe dienstplannen en ritorders voor de chauffeur. Niet alles zal voor niets geweest zijn, maar men mag zich toch wel vragen stellen bij het kostenplaatje en de return die dit alopgeleverd heeft en uiteindelijk maar zal opleveren.”
“Waar de voorbije jaren heel wat personeelsleden van De Lijn en haar exploitanten al de angst hadden om hun job als belbuschauffeur en belbuscentralist kwijt te spelen, wordt deze doodstrijd nog wat verlengd. De nieuwe mobiliteitscentrale (die VIA gaat bedienen – red.) is immers nog nietklaar, laat staan dat de recent opgerichte Vervoersautoriteit al stappen vooruit zette in de uitbouw van het vervoer op maat. Er is nog maar amper sprake van de Hoppinpunten terwijl deelmobiliteitsystemen en Vervoer op Maat niet op dreefgeraken.
“Ondertussen zal De Lijn met de belbussen blijven rijden tot het moment dat het alternatief operationeel geraakt. Dat vraagt dringend nieuwe investeringen. De belbussen zijn tot op de draad versleten en zijn daarom aan vervanging toe. Gaat de Vlaamse Regering investeren in iets dat op ‘korte termijn’ gaat verdwijnen? We hadden daar graag toch zeer snel duidelijkheid gekregen! In tussentijd zal in de regio Klein Brabant wel een proefproject opgestart wardenwaar de Mobiliteitscentrale VIA de rol van de belbuscentrale zal overnemen.”
“Hoe gaat het nu verder? Het personeel zit met tal van vragen en onzekerheden. Volgens wat directeur-generaal Ann Schoubs in een mail aan het personeel liet weten, zal basisbereikbaarheid gefaseerd worden opgestart. Hoe dat in praktijk zal lopen, is vandaag nog koffiedik kijken. We verwachten de komende maanden (jaren?) een regelmatig wijzigend openbaarvervoerlandschap. Regelmatig wijzigende routes en dienstregelingen. En die wijzigingen hebben steeds impactop de werkuren van het personeel terwijl iedereen graag tijdig weet wanneer men dient te werken. Steeds weer wijzigende diensten en de daarbij horende besprekingen tussen werkgever en werknemersafgevaardigden zijn niet erggunstig voor een stabiele arbeidssituatie noch een stabiel sociaalklimaat.”
Wat de vakbond betreft zijn er zowel bij De Lijn als bij de exploitanten een aantalbelangrijke pijlers belangrijk de komende periode: duidelijkheid over investeringen inbelbussen en duidelijkheid over de toekomst van de belbuscentralisten;
aandacht voor realistische rijtijden en het respecteren van de rusttijdenwanneer wijzigingen warden aangebracht aan de diensten; ooghebben voor werkbaar werk en waardige arbeidsomstandighedenzoals sanitaire voorzieningen; respect voor de sociale dialoog in het algemeen en de daarover afgesproken onderhandelingstermijnen van 3 maanden bij de exploitanten. “Wij houden alvast de vinger aan de pols en zullen niet nalatenom – wanneer nodig – deze eisen kracht bij te zetten.
- Basisbereikbaarheid Vlaanderen start niet op 1 juli 2023 met een ‘big bang’ maar wordt gefaseerd ingevoerd. De belbussen van De Lijn blijven nog even rijden. Foto De Lijn.