Bijna een vast patroon: Uber en Lyft sluiten na Minnesota een deal met de staat Massachusetts voor $ 175 Mio (163 mln euro); chauffeurs blijven zzp’ers
Na een overeenkomst met de staat Minnesota om inschaling van Uber- en Lyft-chauffeurs als werknemers te voorkomen (Uber en Lyft dreigden de stad Minneapolis te verlaten), waarbij de beide ridesharebedrijven de goedgevulde beurs trokken om chauffeurs meer te betalen en voor geleden schade te compenseren, gebeurde nu ook hetzelfde in de staat Massachusetts. Omdat Uber en Lyft tegen elke prijs inschaling van chauffeurs als werknemers willen voorkomen, trokken ze ook in deze staat de beurs: beide ridesharebedrijven gaan de staat Massachusetts samen 175 miljoen dollar (163 miljoen euro) betalen om een jarenlang juridisch gevecht te beslechten, waarbij ze beloven de lonen van chauffeurs te verhogen.
Procureur-generaal Andrea Campbell maakte de deal donderavond bekend. Hiermee wordt een rechtszaak geschikt die voor het eerst werd aangespannen in 2020 door de vorige procureur-generaal, die nu gouverneur is geworden: Maura Healey. Zij beweerde dat rideshare-bedrijven chauffeurs verkeerd classificeerden als onafhankelijke contractanten (zelfstandigen, zzp’ers) in plaats van als werknemers onder de arbeidswetgeving van de staat – en hen daarmee bescherming zoals minimumloon en betaalde ziektetijd ontzegden.
Wat betekent dit? Er komt geen stemming meer over de classificatie van app-chauffeurs ten opzichte van de arbeidswetgeving van de staat. De schikking lost het classificatiegeschil op. De groep achter het voorgestelde steminitiatief, ‘Flexibility and Benefits for Massachusetts Drivers’, zei dat ze “niet langer doorgaan” met wat naar verwachting een pijnlijke, dure campagne zou worden. Ook hier kopen, net als in Minnesota, de partijen met de best-gevulde bankrekeningen een correcte classificatie van app-chauffeurs af.
Volgens een woordvoerder zal de ‘Flexibility’-groep de laatste handtekeningenronde voor de stemcampagnes, die volgende week plaatsvinden, niet indienen. De beslissing kwam slechts enkele uren nadat de hoogste rechtbank van de staat een juridische uitdaging tegen het initiatief had afgewezen, evenals een afzonderlijke vraag om app-chauffeurs toe te staan zich bij een vakbond aan te sluiten. (Voorstanders van de vakbondskwestie zeggen dat ze nog steeds van plan zijn de zaak door te zetten).
Een nieuw minimumloon: vanaf 15 augustus zullen Uber- en Lyft-chauffeurs in Massachusetts een minimumloon van $ 32,50 per uur (30.32 euro) verdienen. Bij dat tarief staat een grote beperking: het geldt alleen voor de tijd die chauffeurs onderweg zijn om klanten op te halen en tijdens een rit. De tijd die ze besteden aan het wachten op een ritaanvraag telt dus niet mee. Als onderdeel van de deal kwamen Uber en Lyft ook overeen om bepaalde chauffeurs een vergoeding te geven voor een ziektekostenverzekering, betaald ziekteverlof en een ongevallenverzekering.
En wat gebeurt er met die 175 miljoen dollar? Volgens het kantoor van Campbell gaat het grootste deel naar huidige en voormalige rideshare-chauffeurs om de ‘onderbetaalde’ inkomsten goed te maken. De procureur-generaal is van plan om in de “komende weken” meer informatie bekend te maken over wie in aanmerking komt voor het geld en hoe een claim kan worden ingediend.
- Langzamerhand een vast patroon: Uber en Lyft sluiten na Minnesota een deal met de staat Massachusetts voor $ 175 Mio (163 mio euro); chauffeurs blijven zzp’ers. Redactiefoto.