Breda University of Applied Sciences (BUas) en Arriva verlengen succesvolle samenwerking
Met twee handtekeningen is gisteren de succesvolle samenwerking die de Breda University of Applied Sciences (BUas) en Arriva in 2018 zijn aangegaan, voor minstens anderhalf jaar verlengd. Door die verlenging verzekeren Arriva’s regiodirecteur Jan Pieter Been en bestuursvoorzitter Jorrit Snijder van Breda University of Applied Sciences (BUas) hun medewerkers en studenten van de mogelijkheid om samen nieuwe toonaangevende projecten op het gebied van openbaar vervoer (OV) aan te gaan.
“Vijf jaar geleden hebben we deze Learning Community opgezet waarin we ieder onze eigen expertise en ervaring inzetten ten behoeve van OV-innovaties. Met name op het gebied van (digitale) transformatie, duurzaamheid, flexibiliteit en multimodaliteit,” aldus Jan Pieter Been. “Goed voor ons als bedrijf én goed voor de concurrentiekracht van de OV-sector in zijn geheel. En innoveren is in het OV van groot belang, omdat de wereld om ons heen ook voortdurend verandert. Kijk maar naar de groei van de steden, de vergrijzing van het platteland of de toenemende filedruk in sommige delen van het land. Dat vraagt om aangepaste vervoersoplossingen.”
“Onze studenten, gecoacht door onze docenten en wetenschappers gaan aan de slag met dit soort vraagstukken en mogelijke oplossingen,” vult Jorrit Snijder van BUas aan. “En omdat we via de Learning Community zo nauw met elkaar verbonden zijn, kunnen onze ideeën direct in de praktijk getoetst en bijgeschaafd worden. Ook kunnen we er collega’s of studenten van andere disciplines bijhalen om hun licht op een logistiek probleem te laten schijnen. Dat leidt soms tot verrassende oplossingen.”
De samenwerking heeft in de afgelopen vijf jaar al veel opgeleverd. Een aantal voorbeelden zijn een dashboard van busgebruik per lijn en halte waardoor datagedreven trendanalyses gemaakt kunnen worden voor bijvoorbeeld grote evenementen zoals carnaval maar ook een door BUas ontwikkelde lesmodule ‘vervoerkunde voor niet-vervoerkundigen’ die binnen Arriva wordt gegeven.
Daarnaast experimenten Arriva en BUas met ‘peak shaving’ in het lesrooster van BUAs, waarbij de grote stromen aan studenten in de ochtendspits beter gespreid naar de campus komen. Dit staat in 2024 ook voor andere onderwijsinstellingen.
En zeer recent is overeengekomen dat BUas studenten die hun – door Arriva betaalde – busrijbewijs halen en busdiensten gaan rijden, daarmee een studiepunt voor hun opleiding halen. Momenteel zijn ca. 10 studenten in dit traject actief.
“Dankzij de korte lijntjes tussen BUas en Arriva heb ik niet alleen mijn afstudeerstage bij Arriva kunnen doen, maar heb ik ook nog eens een heel erg leuke bijbaan eraan overgehouden. De theorie die ik op mijn studie heb geleerd, kan ik in de praktijk toepassen, en de ervaring en kennis van de werkvloer neem ik weer mee naar mijn studie,” aldus Jarno, 4e jaar student mobiliteit aan de BUas.
Bovengenoemde voorbeelden en ervaringen van studenten hebben ervoor gezorgd dat de samenwerking nog zeker tot juli 2025 wordt doorgezet. “Daarna kijken we weer verder, maar het zou ons verbazen als we dan niet weer besluiten om te verlengen,” voorspellen de beide ondertekenaars.
- Vierdejaars student Jarno hield aan de korte lijntjes tussen BUas en Arriva een adres voor een afstudeerstage en een bijbaan over. Foto Arriva.