Chauffeurs van Londense hybride ‘black cabs’: “Het is goedkoper om benzine te gebruiken dan elektriciteit”
Chauffeurs van de Londense ‘black cabs’, de TXe-modellen van LEVC, vinden het vanwege de stijgende prijzen goedkoper om hun hybride taxi’s op benzine te laten rijden in plaats van op elektriciteit, zo ontdekten collega’s van de BBC.
Chauffeurs die vertrouwen op snelle en ultrasnelle openbare oplaadpunten hebben het afgelopen jaar een prijsstijging van 50% gezien, volgens de Charge Watch van de autoclub RAC.
Vakbonden van taxichauffeurs pleiten voor lagere prijzen voor straatladen met btw-verlaging. De regering zei dat ze al genereuze belastingmaatregelen had voor emissievrije voertuigen.
Kevin Paul rijdt al zes en een half jaar met een Londense ‘black cab’ en drie daarvan met een TXe van LEVC. Hij moet z’n taxi op straat opladen omdat er geen voorzieningen zijn in zijn huis in Croydon, Zuid-Londen, en vertelde er bij dat zijn kosten zo zijn gestegen dat hij gedwongen is benzine te gebruiken.
‘Ik heb geen probleem met groene infrastructuur, maar het moet wel betaalbaar zijn’, zei Paul. “De straatlader kostte toen ik voor het eerst begon ongeveer £ 7- £ 8 (8 à 9 euro). Dezelfde lading vandaag is ruim £ 16 (18 euro), en is het afgelopen jaar bijna verdubbeld.”
“Het gebrek aan oplaadpunten in de stad betekent ook dat taxichauffeurs twee uur werk per dag verliezen om in de rij te staan en op te laden”, voegde hij eraan toe. Vaak worden de voor taxi’s geserveerde plaatsen daar ingenomen door wagens van Uber- en Bolt-chauffeurs.
Chauffeurs betalen 20% btw bij oplaadpunten op straat, tegenover 5% als ze thuis opladen. Paul, die ook secretaris is bij de RMT-vakbond die taxichauffeurs vertegenwoordigt, zei: “Sommige chauffeurs staan in de rij en dit heeft invloed op het aantal ritten dat ze kunnen aannemen. “Veel chauffeurs merken dat het goedkoper is om de taxi op benzine te laten rijden.”
De taxi- en particuliere verhuursector moest de afgelopen jaren overstappen op elektrische voertuigen onder druk van vergunningverlener Transport for London (TfL) om de emissies in de Britse hoofdstad te verminderen.
Alle particuliere huurauto’s die in 2023 voor het eerst een vergunning krijgen, moeten emissievrij kunnen zijn als onderdeel van de ambitie van de Londense burgemeester om tegen 2030 een netto koolstofvrije stad te zijn.
Maar er gaan stemmen op voor de overheid en TfL om in te grijpen om de btw op oplaadpunten te verlagen, om deze plannen haalbaar te maken.
RAC-woordvoerder voor elektrische voertuigen, Simon Williams, zei dat de kosten van snel en ultrasnel opladen “aanzienlijk waren gestegen als gevolg van stijgende groothandelsprijzen voor energie. Een lading van 80% thuis is de helft van de prijs van een gelijkwaardige snelle lading”, voegde hij eraan toe.
Vakbonden beweren dat er “weinig stimulans” is voor taxichauffeurs om elektriciteit te gebruiken in hun hybride taxi’s. James Farrar, oprichter van de ADCU-vakbond, die chauffeurs van huurauto’s vertegenwoordigt, zei dat de meeste chauffeurs in Londen “niet de luxe hebben van toegang tot oplaadpunten thuis”. Hij voegde eraan toe dat de verwachting van TfL voor een schone transportrevolutie in de privéhuurautosector “op zijn best onrealistisch en in het slechtste geval onoprecht” waren. Particuliere huurautochauffeurs zijn “nog steeds in financiële moeilijkheden” door de gevolgen van de pandemie, zei Farrar.
“Nu benzine vergelijkbaar is met elektrisch, is er voor taxichauffeurs geen stimulans om uren van hun dag te wachten om op te laden, zoals particuliere huurautochauffeurs moeten doen”.
Een reeks particuliere aanbieders in Londen betekent bovendien dat er prijsverschillen zijn tussen oplaadpunten.
In een verklaring stelde TfL dat hoewel het een zaak van de overheid was, het “de verlaging van de btw ondersteunt, zodat het consistent is tussen openbare oplaadpunten en thuislaadgebruik”.
Een TfL-woordvoerder voegde toe: “Er is een uitgebreid oplaadnetwerk in heel Londen met meer dan 12.000 openbare oplaadpunten, waarvan er meer dan 850 snel of ultrasnel zijn. Dit is bijna een derde van het totaal in het VK en een stijging van 180% ten opzichte van 2019”
TfL voegde er aan toe dat de eis om taxichauffeurs en privéhuurautochauffeurs naar elektrische auto’s te verplaatsen, als een ‘katalysator’ zou moeten werken om de uitstoot van giftige stoffen in Londen aanzienlijk te verminderen.
- Chauffeurs van Londense hybride ‘black cabs’: “Het is goedkoper om benzine te gebruiken dan elektriciteit”. Vorige week liep in Ansty LEVC’s 10.000e TXe van de band. Foto LEVC.