CROW-KpVV: Monitor zero-emissiebussen: instroom eerste helft 2024 even groot als in heel 2023
De 134 afgeleverde zero-emissiebussen in de eerste helft van dit jaar zijn precies het aantal dat in heel 2023 instroomde in het Nederlandse ov. Dat blijkt uit de Monitor zero-emissiebussen van CROW-KpVV. In de tweede helft van dit jaar verwachten de vervoerders 783 emissieloze bussen.
“Het tweede kwartaal van 2024 was enerverend te noemen met de instroom van zero-emissiebussen in diverse concessies en het faillissement van Van Hool,” merkt CROW-KpVV op. “VDL heeft een deel van de activiteiten van Van Hool overgenomen, maar niet de bestaande orders. Voor zowel Zuid-Holland Noord als Groningen-Drenthe had Qbuzz bussen besteld bij Van Hool. Yutong mag in 2025 een deel van die bussen leveren aan Zuid-Holland. Voor de resterende bestellingen is nog geen alternatief bekend.” Een kort overzicht:
- EBS ontvangt nu wekelijks bussen van VDL voor Zaanstreek-Waterland maar de levering gaat wel langzamer dan gedacht. De Ebusco-bussen voor IJssel-Vecht zijn echter nog niet geleverd.
- Transdev heeft de laatste Ebusco-bussen voor Gooi- en Vechtstreek ontvangen en rijdt nu als eerste vervoerder in een concessie die volledig zero-emissie is.
- Op 1 juli zijn de eerste eCitaro-bussen van Mercedes-Benz in Groningen-Drenthe ingezet op de lijndienst. De komende maanden worden de resterende bussen geleverd.
- In Den Haag heeft HTM de eerste eCitaro-bussen ontvangen voor instructie- en proefritten. Begin 2025 rijdt HTM volledig elektrisch.
CROW-KpVV voegt hieraan toe: “Aan de grafiek van instroom is naast een lijn met verwachte instroom van nieuwe bussen, waarvoor het contract is getekend, een nieuwe lijn toegevoegd. De verwachting bij concessiewisselingen is steeds vaker dat de volledige vloot wordt verduurzaamd. Met de donkergroene lijn is deze instroom nu ook weergegeven. Die lijn is echter wel omgeven door onzekerheden. Voor de komende concessies Achterhoek-Rivierenland en Arnhem-Nijmegen is de eis om in 2030 volledig zero-emissie te rijden niet meer opgenomen. Vervoerders gaan daardoor mogelijk een langzamer transitiepad aanbieden.”
- CROW-KpVV: Monitor zero-emissiebussen: instroom eerste helft 2024 – ondermeer in concessiegebied Groningen-Drenthe – even groot als in heel 2023. Redactiefoto.