De meeste Belgische jobs verdwijnen na overname Van Hool door VDL-Schmitz Cargobull
Van Hool vraagt komende maandag vrijwel zeker het faillissement aan en moet dan ook een principeakkoord met VDL-Schmitz Cargobull voor de overname van de activa voorstellen. De meeste van de 2.500 werknemers in Lier zal daarmee zijn job verliezen. Op termijn zou de tewerkstelling er weer moeten groeien naar 1.000 mensen, voorspelt de financieel-economische krant De Tijd.
Na weken in onzekerheid krijgen de werknemers van de bouwer van bussen, touringcars en industriële voertuigen Van Hool komende maandag op een bijzondere ondernemingsraad uitsluitsel over hun toekomst. Het bedrijf zal op dezelfde dag het faillissement aanvragen en officieel bekendmaken dat bepaalde onderdelen worden overgenomen door de industriële tandem van de Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse trailerproducent Schmitz Cargobull.
Er zullen meer jobs verloren gaan dan de 1.100 uit het reorganisatieplan dat crisismanager Marc Zwaaneveld uitwerkte om de noodlijdende bus-, touringcar- en trailerbouwer uit het slop te halen. Dat plan bleek door de schuldenlast van 300 miljoen euro die Van Hool torst niet levensvatbaar.
De voorbije weken waren de groep VDL-Schmitz en de West-Vlaamse bedrijvendokter Guido Dumarey in de race om interessante activa van Van Hool over te nemen nadat het faillissement wordt uitgesproken. Via een flitsfaillissement kunnen overnemers een doorstart maken met bedrijfsonderdelen, waarbij ze niet meer gehinderd worden door de schuldenberg.
VDL-Schmitz trekt daarbij aan het langste eind. Het duo is financieel slagkrachtiger dan Dumarey, waardoor hun plan voor de curatoren en de banken geloofwaardiger was, het meer geld op tafel kon leggen en minder leningen nodig had. De troef van Dumareys plan leek dat hij veel sterker inzette op het behoud van jobs op de site in Koningshooikt (Lier), maar hij bleek dat onvoldoende hard te kunnen maken. Vrijdag haakte Dumarey officieel afnadat de banken en de curatoren hem woensdag al te kennen hadden gegeven meer brood te zien in de plannen van VDL-Schmitz. Dumarey wilde Van Hool integraal overnemen, er een militaire productie opzetten en snel een herstart nemen, maar de vervuiling van de site stond dat in de weg. Ingewijden dichtten Dumarey al van bij het begin weinig kansen toe, maar zijn concurrentie heeft er wel toe bijgedragen dat de curatoren en de banken, de grootste schuldeisers, een hoger bod van VDL-Schmitz konden afdwingen.
- De meeste Belgische jobs verdwijnen na overname Van Hool door VDL-Schmitz Cargobull. Foto VDL Groep. Illustratie Schmitz.