De nieuwe eCitaro’s G: een Belgische primeur; Inzet met name tussen Tienen en Sint-Truiden
De komst van twee nieuwe eCitaro’s G betekent meteen ook een Belgische primeur. Zij zullen in eerste instantie vooral ingezet worden op de lijn Tienen – Sint-Truiden. Een veel gebruikte lijn, waarop de eCitaro G met zijn ruimte voor tot 115 personen het verschil kan maken. “Tienen – Sint-Truiden is een lijn waarop veel gelede bussen gebruikt worden. Al moet ik er meteen aan toevoegen dat er bij Multiobus heel veel gemixt gereden wordt en gelede en gewone bussen vaak door elkaar ingezet worden.”, voegt Van Mullem er nog aan toe. De gelede eCitaro’s G zullen ook vaak in het weekend ingezet worden. Dan rijden zij wat langer dan in de week, omdat gelede bussen op weekdagen vooral als spitsbussen gebruikt worden.
“Toch opteren wij ervoor de eCitaro G niet meteen op de zwaarste lijnen in te zetten. Wij moeten uiteraard rekening houden met de autonomie van de voertuigen. Al blijkt dat die autonomie toch ook erg chauffeur-gebonden is. Het is wel al duidelijk dat elektrische lijnbussen perfect in de exploitatie van onze buslijnen ingepast kunnen worden, al worden wij momenteel nog enigszins afgeremd door onze eerder beperkte laadinfrastructuur, omdat die bij de brand ook grotendeels vernield werd”, aldus de bedrijfsleider. Naast de twee eCitaro’s G, zal Multiobus in de komende weken en maanden nog acht gewone eCitaro’s in gebruik nemen. Het brengt het bedrijf uit Tienen opnieuw op elektrische kruissnelheid. Die elektrificatie is voor Multiobus trouwens geen eindig verhaal. “De eis van 50% elektrische voertuigen tegen midden 2025 door De Lijn is uiteraard ons eerste doel, maar daarnaast geloven wij ook echt in elektrische lijnbussen als milieuvriendelijk alternatief in een efficiënt openbaar vervoer” verduidelijkt Van Mullem.
De eCitaro G werd door de chauffeurs van Multiobus trouwens zeer positief onthaald. De chauffeurspost krijgt alle lof. Vooral het feit dat de hele stuurpost er heel degelijk uitziet, de bus niet rammelt en goed reageert komen als positieve punten naar voor. “Wij hebben er ook bewust voor gekozen onze bussen goed uit te rusten. Camera’s in plaats van spiegels, omdat dat volgens ons toch een evolutie in de goede richting is die zal blijven. Veiligheid is voor ons trouwens erg belangrijk. Zowel voor de chauffeurs als voor de passagiers”, vervolgt Van Mullem. Een mooi voorbeeld daarvan is de keuze voor de aandrijving van zowel de middenas als de achteras. In combinatie met ATC, de unieke knikbeveiliging van Mercedes-Benz, zorgt die immers voor meer stabiliteit en ook meer comfort voor de reizigers die achteraan in de bus zitten.
- De nieuwe eCitaro’s G: een Belgische primeur met een robuuste en degelijke stuurpost waar chauffeurs uitermate tevreden over zijn. Foto Daimler Buses.