De OV-Klantenbarometer 2022 toont aan dat de waardering voor het openbaar vervoer is gedaald
Voor het eerst in jaren is de waardering van de reizigers voor het Nederlandse openbaar vervoer afgenomen in plaats van toegenomen zoals in voorgaande jaren: van een 7,9 in 2021 naar een 7,8 in 2022. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2022, het klanttevredenheidsonderzoek in het OV van CROW-KpV
In het afgelopen jaar kende de dienstregeling meer verstoringen dan normaal. Door ziekteverzuim en gebrek aan personeel was de rituitval hoog. Daarnaast sneden ov-bedrijven in de dienstregeling en waren er stakingen. Die omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de klant.
Het gemiddelde rapportcijfer dat de reizigers gaven voor de treindiensten van NS op het hoofdrailnet is een 7,7. De Sprinters doen het met een 7,9 opvallend beter dan de Intercity’s (7,6) en de IC-direct (7,6).
De tram waarderen de reizigers gemiddeld met een 8,0 en de metro met een 7,8. Met een 7,9 zit het busvervoer precies op het landelijk gemiddelde voor het regionale openbaar vervoer. De regionale treindiensten halen een 7,5. De best scorende regionale treindienst is Zwolle-Kampen met een 8,0.
Openbaar vervoer over water blijft met een 8,1 wat achter bij voorgaande jaren. Traditioneel scoren de waddenveren naar de vier Friese Waddeneilanden hoog, zo ook in 2022: een 8,3 voor de veren naar Ameland en Vlieland en een 8,4 naar Terschelling en Schiermonnikoog.
Het aantal reizigers is in 2022 hoger dan in 2021, maar nog niet terug op het niveau van 2019, het jaar vóór corona. De samenstelling van de reizigerspopulatie is ook anders dan in 2019. Een deel van de ov-reizigers blijft (deels) thuiswerken en maakte dus minder vaak gebruik van het ov. Ook het aantal buitenlandse toeristen blijft achter bij 2019.
Het jaar 2022 startte met een lockdown waardoor het veldwerk voor de OV-Klantenbarometer pas in april kon beginnen. Om een eventuele lockdown in het najaar van 2022 voor te zijn, werd het veldwerk volledig afgerond voor 1 november. In eerdere jaren was de einddatum 1 december. In 2020 was er geen OV-Klantenbarometer en in 2021 viel de meetperiode in oktober en november.
De OV-Klantenbarometer levert volgens CROW-KpVV betrouwbare rapportcijfers over elk afzonderlijk onderzoeksgebied, zodat het onderzoek kan fungeren als benchmark. Verder wordt het reizigersonderzoek gebruikt in verantwoordingsrapportages, voor bonus/malusregelingen en om het gesprek aan te gaan ter verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer.
De belangrijkste resultaten van de OV-Klantenbarometer staan in het hoofdrapport. De gedetailleerde resultaten uit de 69 onderzoeksgebieden zijn te vinden in de factsheets. Alle documenten zijn vrij te downloaden op de pagina Resultaten OV-Klantenbarometer 2022. Met de webtool OV-Klantenbarometer kun je zelf gebieden en jaren kiezen om de resultaten te vergelijken. Ga daarvoor naar www.ovklantenbarometer.nl
Oordeel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Totaal ov | 7,8 | — | 7,9 | 7,8 |
Regionaal ov | 7,9 | — | 8,0 | 7,9 |
Hoofdrailnet | 7,8 | — | 7,9 | 7,7 |
Streekdienst bus | 7,8 | — | 8,0 | 7,9 |
Stadsdienst bus | 7,8 | — | 8,1 | 8,0 |
Tram | 8,0 | — | 8,0 | 8,0 |
Metro | 7,9 | — | 7,8 | 7,8 |
Regionale Trein | 7,7 | — | 7,7 | 7,5 |
Ov over water | 8,4 | — | 8,5 | 8,1 |
Algemeen oordeel over het openbaar vervoer, exclusief Friese waddenveren.
- De OV-Klantenbarometer 2022 toont aan dat de waardering voor het openbaar vervoer is gedaald. Redactiefoto.