De sociale partners in de EU staan klaar om te helpen bij het invoeren van nieuwe rijregels voor touringcars
IRU en ETF herbevestigen hun engagement om samen te werken en bij te dragen aan de implementatie en handhaving van de verwachte nieuwe rij- en rusttijdenregels voor chauffeurs van touringcars. In een gezamenlijke verklaring voorafgaand aan de trialoogonderhandelingen over specifieke rij- en rusttijdenregels voor chauffeurs van touringcarchauffeurs erkennen de Europese sociale partners in het wegvervoer, IRU en ETF, de specifieke kenmerken van de personenvervoersector en bevestigen zij hun gezamenlijke bereidheid om samen te werken en bij te dragen voor de implementatie en handhaving van de komende regels. IRU en ETF hebben ook hun bereidheid uitgesproken om samen te werken met handhavers en de Europese Commissie om het reisformulier te digitaliseren zodra de regels zijn aangenomen.
De digitalisering van het busreisformulier zou een eerste stap zijn in de richting van de creatie van een operationeel op IMI gebaseerd platform, vergelijkbaar met het platform dat beschikbaar is voor de detacheringsaangifte van chauffeurs, tegen 2027. Dit zou een solide basis creëren voor een stapsgewijze digitalisering van alle controledocumenten in het personen- en goederenvervoer over de weg.
IRU-directeur van EU Advocacy Raluca Marian stelde “Samen met de ETF zet IRU zich in om de verwachte nieuwe rij- en rusttijdenregels voor touringcarchauffeurs te helpen implementeren en handhaven. Naast het ondersteunen van de nieuwe regels voor buschauffeurs, die al veel eerder hadden moeten plaatsvinden, verwelkomen we de digitalisering van het reisformulier en de oprichting op een op IMI gebaseerd platform tegen 2027, zoals voorgesteld door de Transportcommissie van het Europees Parlement.”
“De komende rij- en rusttijdenregels voor chauffeurs van touringcars zullen niet alleen de arbeidsomstandigheden van touringcarchauffeurs verbeteren door hen regels te geven die bedoeld zijn voor hun beroep, ze zullen ook de verkeersveiligheid verbeteren. We kijken nu uit naar een snelle afronding van de trialoogonderhandelingen die chauffeurs van touringcars eindelijk de keuze zullen geven om hun pauzes te organiseren op basis van de aard van hun werk en de behoeften van hun passagiers, waarbij veiligheid boven alles voorop staat.”
Achtergrondinformatie over het dossier en details over het standpunt van de Transportcommissie van het Europees Parlement, de hoofdcommissie van het dossier, is hier beschikbaar: https://www.iru.org/news-resources/newsroom/coach-drivers-win-parliament-committee-backs-eu-tourism
- De sociale partners in de EU staan klaar om te helpen bij het invoeren van nieuwe rijregels voor touringcars. Foto IRU.