Drone-aanvallen op Moskou hebben ook invloed op de lokale taxi’s en hun navigatie
Taxichauffeurs in Moskou zijn de dupe van de verhoogde veiligheidsmaatregelen na de drone-aanvallen op de stad. Niet alleen staat er op belangrijke daken – niet alleen dat van het Kremlin – luchtafweergeschut, maar zorgen anti-drone-maatregelen op die daken er voor dat in perioden waarin luchtalarm wordt verwacht, gps-signalen worden gestoord of onderbroken. Dat zorgt er weer voor dat taxichauffeurs geen navigatiesystemen kunnen gebruiken. In tegenstelling tot hun passagiers kennen de meeste taxichauffeurs in Moskou de stad niet en dus wordt elke taxitrip een spannende ‘Magical Mystery Tour’. Met name in het historische centrum van de stad, ruim de helft van de stad, waar de belangrijkste regeringsgebouwen – met de meeste gps-stoorzenders – zijn te vinden.
Taxichauffeurs doen, volgens een populair taxiforum in Moskou, alles om hun passagiers de reis naar dat centrum te laten annuleren of zijn voor het laatste stuk aangewezen op instructies van de klanten op de achterbank. Dit is vooral onaangenaam voor klanten die hun bestellingen al vooraf met de kaart hebben betaald. Die vooruitbetaling kan pas na lange onderhandelingen met de app worden terugbetaald. Waar de navigatie niet werkt, vragen Yandex-chauffeurs (de meestgebruikte app in Rusland) de passagiers exact aan te geven waar ze op hun auto wachten.
Maar het gaat niet alleen om navigatie. Op de Yandex app ‘Go’ is er voor taxichauffeurs een ‘motiverende’ functie waarin punten worden berekend en bijgeschreven. Voor elke geslaagde reis zijn er 15 punten. Pas na het bellen van één bepaald nummer (8000) kan de bestuurder de hele route in de app zien mèt het eindpunt. Punten worden afgetrokken voor annulering van de bestelling door de chauffeur, voor slechte beoordelingen en voor een te lage activiteit. Wie geen punten heeft, kan alleen telefonisch achter het eindpunt van de klant komen. Wie de bestemming niet ‘rendabel’ vindt en liever een tijdje in het centrum van Moskou rondrijdt, annuleert bepaalde ritten of overtuigt de klant om dat te doen.
In regionale centra in Rusland, waar veel goedkope taxitrips zijn, is dit al jaren een probleem. Nu heeft de hoofdstad, vanwege het deels wegvallen van de gps-signalen, hetzelfde probleem en rijden ineens alle taxichauffeurs ‘blind.’ Na afloop van de langdurige periode met luchtalarm kan elke taxichauffeur zijn bestemming weer even goed vinden als elke inwoner van Moskou.
- Drone-aanvallen op Moskou hebben ook invloed op de lokale taxi’s en hun navigatie. Redactiefoto.