Duizenden Bolt-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk winnen juridische claim om als werknemer (‘worker’) te worden beschouwd
Duizenden Bolt-chauffeurs hebben hun juridische claim gewonnen om in het VK als werknemer te worden beschouwd en kunnen in aanmerking komen voor een schadevergoeding van meer dan £ 200 miljoen (€ 240,9 mln.). Een arbeidsrechtbank oordeelde vrijdag jl. dat 15.000 Bolt-chauffeurs geen zzp’ers waren die hun eigen bedrijf runden, maar ‘workers’, een unieke categorie in het VK tussen werknemer en zzp’er.
Advocaten van advocatenkantoor Leigh Day, die de chauffeurs vertegenwoordigen, zijn van mening dat de schadevergoeding die hun cliënten verschuldigd zijn, meer dan £ 200 miljoen waard kan zijn. De uitspraak volgt op een hoorzitting van drie weken bij de rechtbank in september en betekent dat de chauffeurs recht hebben op werknemersrechten en bescherming onder het arbeidsrecht.
Leigh Day zei dat het alle 100.000+ chauffeurs trof die werk aannemen via de Bolt private hire hailing app in het Verenigd Koninkrijk. Het advocatenkantoor had gezegd dat de chauffeurs konden beargumenteren dat ze als ‘workers’ geclassificeerd moesten worden, met alle arbeidsrechten en bescherming die bij die classificatie hoorden. Charlotte Pettman, een advocaat van het Leigh Day Employment Team, zei: “We zijn erg blij dat de arbeidsrechtbank in het voordeel van onze Bolt chauffeurscliënten heeft beslist. Deze uitspraak bevestigt dat gig economy operators hun werknemers niet ten onrechte kunnen blijven classificeren als zelfstandige ondernemers die hun eigen bedrijf runnen om te voorkomen dat deze werknemers de rechten krijgen waar ze recht op hebben.
We roepen Bolt op om onze cliënten zonder verder uitstel te compenseren.”
Een woordvoerder van Bolt reageerde: “Chauffeurs staan centraal in wat we doen en we hebben altijd de keuze van de overgrote meerderheid gesteund om zelfstandige zelfstandige ondernemers te blijven, om hun flexibiliteit, persoonlijke controle en verdienpotentieel te beschermen.”
De uitspraak volgt op een hoorzitting van drie weken in het Employment Tribunal in september 2024. Het heeft betrekking op alle ruim 100.000 chauffeurs die werk aannemen via de Bolt-app voor ride-hailing met Private Hire Vehicles. Ze kunnen betogen dat ze als ‘workers’ moeten worden geclassificeerd met alle arbeidsrechten en -bescherming die de classificatie omvat.
De chauffeurs die deel uitmaken van de juridische claim van Leigh Day, hebben ook recht op terugwerkende kracht compensatie voor te lage betaling van het minimumloon en onbetaalde vakantietoeslag. Er is overigens nog tijd voor andere chauffeurs om zich bij de juridische claim aan te sluiten en het recht op compensatie te claimen. Leigh Day is van mening dat een chauffeur gemiddeld recht kan hebben op compensatie van meer dan £ 15.000.
Er wordt verwacht dat er volgend jaar al een andere hoorzitting zal plaatsvinden, wanneer het Employment Tribunal zal beslissen hoeveel compensatie voor onbetaalde vakantietoeslag en inkomensverlies elke chauffeur zal ontvangen.
Bolt-chauffeurs hebben hun eigen juridische claim ingediend om als ‘workers’ te worden geclassificeerd na de uitspraak van het Hooggerechtshof in 2021 dat Uber-chauffeurs werknemers (‘workers’, een categorie tussen zzp’er en werknemer in) zijn. Bolt-chauffeurs beweerden dat de uitspraak ook van toepassing is op hun werksituatie. Leigh Day vertegenwoordigde ook Uber-chauffeurs in hun succesvolle rechtszaak.
De exploitanten van de in Estland gevestigde Bolt-app voor taxiritten kondigden kort voor de hoorzitting aan dat hoewel het zijn chauffeurs niet als werknemers beschouwt, ze vanaf 1 augustus 2024 vakantiegeld en het nationale minimumloon zouden ontvangen, dezelfde rechten waar chauffeurs in hun claim voor vochten. Leigh Day betoogde echter dat de manier waarop Bolt de betalingen berekent niet in overeenstemming is met de arbeidswetgeving.
Bolt betaalt zijn chauffeurs momenteel alleen voor de tijd die ze aan ritten besteden. Het arbeidsgerecht besloot echter dat chauffeurs ook betaald moeten worden voor de tijd die ze besteden aan inloggen op de app, op voorwaarde dat ze niet ook zijn ingelogd op apps voor andere particuliere vervoerders.
De uitspraak van het arbeidsgerecht betekent dat Bolt betaalde vakantie moet verstrekken en ervoor moet zorgen dat chauffeurs het minimumloon krijgen voor alle periodes dat ze werken. Het arbeidsgerecht zal een verdere hoorzitting houden om te beslissen op hoeveel compensatie de Bolt-eisers recht hebben.
Bolt-chauffeur Shuhel Ahmed zei: “Dit is geweldig nieuws en een enorme opluchting. Ik ben zo blij dat Leigh Day succesvol is geweest met dit deel van de juridische claim. Het is bevredigend om te weten dat ons harde werk en onze lange uren zijn erkend en dat we kunnen blijven vechten voor betere betaling en arbeidsvoorwaarden, en dat compensatie een groot verschil zal maken in het leven van mijn gezin.”
Leigh Day vertegenwoordigt ook 700 Addison Lee-chauffeurs in een soortgelijke claim die momenteel wordt behandeld door het Watford Employment Tribunal.
Een parallelle claim namens honderden Ola-chauffeurs wordt vanaf dinsdag 12 november behandeld door het London Central Employment Tribunal. De verwachting is dat deze acht dagen zal duren.
- Duizenden Bolt-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk winnen juridische claim om als werknemer te worden beschouwd; Schadevergoeding mogelijk € 240,9 mln. Foto Bolt.
- Bolt-chauffeur Shuhel Ahmed: “Dit is geweldig nieuws en een enorme opluchting.” Foto Leigh Day.