Duurzaam reizen? En niet per vliegtuig? Moeten de prijzen van internationale treinkaartjes flink omlaag?
Sinds de problemen op diverse luchthavens en met verschillende luchtvaartmaatschappijen, veelal als gevolg van personeelskrapte, wordt weer vaker gekeken naar de lange-afstandsreis per vliegtuig, waarbij ook het klimaataspect veel vaker meetelt. Maar ook daar zit het niet mee. Iemand die vorige week last-minute met de Eurostar naar Londen wilde vanuit Amsterdam schrok nogal van de prijs van een 800 euro-retour. En zo waren er meer.
Ook de trein naar het zuiden blijkt deze zomer niet het gedroomde alternatief voor Schiphol of de lange files op zwarte zaterdagen. Na twee recente en forse storingen moet de Thalys tussen Amsterdam en Parijs deze zomer snijden in de dienstregeling. Toch kroop Parool-columnist Natasha van Weezel met haar vriend achter de computer om een duurzame reis naar het zuiden te boeken. Naar een warm mediterraan oord misschien? Haar belevenissen schreef ze op in ‘De regering en de EU zouden de prijs van treinkaartjes flink moeten verlagen’.
“Door het gedoe op Schiphol twijfelden we ernstig of we met het vliegtuig wilden,” schreef Van Weezel. ” Door het gedoe op Schiphol twijfelden we ernstig of we met het vliegtuig wilden. We zagen het niet zitten om ruim vier uur in de rij te staan voor de securitycontrole. De verhalen over lastminute-annuleringen en achtergebleven bagage (op dit moment staan er nog 1500 koffers) maakten ons niet veel geruster.Eigenlijk bleek dit de uitgelezen kans om met de trein op vakantie te gaan.”
“Het idee van een treinreis luchtte me op, dan was ik meteen verlost van mijn lichte vliegschaamte – vliegen is (doorgaans) wel makkelijk, goed voor het klimaat is het natuurlijk allerminst. Met de trein zouden we ruim 24 uur onderweg zijn, maar dat hadden we ervoor over. De prijzen leken in eerste instantie goed te doen: vanaf 78 euro naar Italië, kopte de website Trainline. Wellicht klopt die prijs als je nu alvast je kaartje voor 2025 aanschaft. Nadat wíj onze data hadden opgegeven, kwamen we op 600 euro per retour uit. Dit paste niet binnen ons budget.”
Ook Interrailen met een kaartje voor een vast tarief van 250 euro bleek geen optie. “Toen we wilden afrekenen, bleek dat er per trein 20 euro reserveringskosten bijkwamen (we zouden vier keer moeten overstappen). En vaak liep dit bedrag zelfs op tot 100 euro. Grote delen van de reis konden namelijk alleen met dure hogesnelheidstreinen worden afgelegd. Tot zover poging trein. Schoorvoetend keken we alsnog op Cheaptickets.nl. Een retourtje met het vliegtuig bleek 250 euro te kosten en de reistijd bedroeg slechts 2,5 uur (minus het wachten).”
“Ik vind het stuitend dat het vakantiegangers zo lastig wordt gemaakt om duurzaam te reizen. Het is duidelijk dat de klimaatverandering volop gaande is met temperaturen rond de 40 graden Celsius, Europese bosbranden en aanspoelende dolfijnen in Zandvoort. Toch kiezen de meeste mensen voor een vliegticket. En geef ze eens ongelijk als dat ruim twee keer goedkoper is dan de trein. De Nederlandse regering en de Europese Unie zouden de prijs van treinkaartjes flink moeten verlagen. Alleen zó komt er een eerlijk alternatief voor vliegen.”
Van Weezel weet nog steeds niet waar de reis uiteindelijk naartoe gaat: Texel of Limburg. Of toch het vleigtuig – “heel hypocriet”. “Een derde optie wordt ook steeds aantrekkelijker: een wandeling naar bedevaartsoort Santiago de Compostella. Het levert vast veel blaren op, maar met vervoersmiddelen hebben we dan in elk geval niets te maken.”
- Duurzaam reizen? En niet per vliegtuig? Moeten de prijzen van internationale treinkaartjes flink omlaag? Foto Groen Links.