Elektrische bussen op weg naar succes: meer dan 2500 Mercedes-Benz eCitaro’s in dienst bij Europese vervoersbedrijven
De Mercedes-Benz eCitaro heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: meer dan 2500 exemplaren van de elektrische lagevloerbus zijn sinds de start van de serieproductie eind 2018 van de band gerold in Mannheim en aan klanten geleverd. Talrijke grote orders van Duitse steden zoals Stuttgart, Hamburg, Bonn, Dresden, Bremen, Wiesbaden, Neurenberg en Mannheim, evenals van OV-bedrijven In Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Polen en vele andere Europese landen bewijzen de betrouwbaarheid van de elektrische bus met de driepuntige ster dat het een waar succesverhaal is.
“Dankzij continue ontwikkeling heeft de batterij-elektrische Mercedes-Benz eCitaro zijn succesverhaal steeds verder uitgebreid en voortgezet”, aldus Mirko Sgodda, Hoofd Marketing, Sales en Klantenservice bij Daimler Buses. “We hebben de bus continu verbeterd op het gebied van aandrijfvarianten, veiligheid en actieradius – en het succes bewijst ons gelijk: de eCitaro is aantrekkelijk, veilig, betrouwbaar en zuinig in gebruik. Op verzoek ondersteunt Daimler Buses klanten bij hun overstap naar elektromobiliteit met kant-en-klare oplossingen, bestaande uit een elektrische bus, laadinfrastructuur en depotbeheer uit één hand.”
De Mercedes-Benz eCitaro combineert het beproefde platform van de Citaro, de bestverkochte Mercedes-Benz stadsbus aller tijden, met nieuwe technologische oplossingen en een onderscheidend design. Deze krachtige, lokaal CO2-vrije elektrische bus met lage vloer bedient veeleisende routes en voldoet aan bijna 100 procent van de maximale actieradiusvereisten van alle vervoerders.
In 2018 werd de eCitaro aanvankelijk gelanceerd als een 12,14 meter lange solobus met een accucapaciteit tot 243 kWh. Tegenwoordig is hij uitgerust met vier tot maximaal zes accupakketten uit de derde generatie NMC3 lithium-ionaccu, die nikkel-, mangaan- en kobaltoxide (NMC) als hoofdcomponenten gebruikt en een totale capaciteit heeft van maximaal 588 kWh. Maar er zijn ook kortere en compactere versies verkrijgbaar: de Mercedes-Benz eCitaro K, met een lengte van 10,63 meter, levert dezelfde prestaties.
Beide solobusvarianten zijn uitgerust met twee of drie deuren en combineren een hoge transportcapaciteit met een grote actieradius. De eCitaro-modelfamilie wordt gecompleteerd door de 18,13 meter lange drie- of vierdeurs gelede bus, de eCitaro G, die kan worden uitgerust met minimaal vier en maximaal zeven batterijpakketten met een gecombineerde capaciteit tot 686 kWh.
In 2023 worden de eCitaro brandstofcel en de eCitaro G brandstofcel gelanceerd, beide uitgerust met een 60 kW brandstofcel als range extender en waterstoftanks op het dak. Dit vergroot de mogelijke actieradius zonder opladen. De solo- en gelede bussen zijn gebaseerd op een batterij-elektrische aandrijving met NMC 3-hoogspanningsbatterijen. De brandstofcel genereert elektriciteit uit waterstof en dient ter vergroting van de actieradius. De eCitaro brandstofcel solobus gebruikt drie NMC 3-batterijpakketten met een totale capaciteit van 294 kWh, terwijl de eCitaro G brandstofcel gelede bus drie of vier batterijpakketten heeft met een maximale energiecapaciteit van 392 kWh.
Vanaf 2026 worden alle Mercedes-Benz eCitaro-varianten ook uitgerust met nieuwe NMC4-accu’s, die een nog grotere capaciteit, een nog grotere actieradius en een nog langere levensduur mogelijk maken, zelfs bij regelmatig snelladen met een laadvermogen tot 300 kW.
- De compacte eCitaro K met een lengte van 10,63 meter, completeerde onlangs de modelfamilie en levert dezelfde prestaties als z’n grotere broers. Foto Mercedes-Benz.