Eurostar van Amsterdam naar Londen mogelijk jarenlang geschrapt door verbouwing station
Terwijl er vol wordt ingezet op het terugdringen van het aantal vluchten over korte afstanden, schrapt de NS volgens de Amsterdamse nieuwszender AT5 vermoedelijk het Eurostar-treinverkeer van Amsterdam naar Londen voor de komende paar jaar. Door een verbouwing op het Centraal Station is er voorlopig geen plek meer voor de Eurostar.
Door de grote verbouwing op Amsterdam Centraal is het goed mogelijk dat er jarenlang geen Eurostartrein vanaf CS naar Londen kan rijden. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.
Op het perron waar de Eurostar aankomt en vertrekt, staat nu een lounge met security en paspoortcontrole, maar daarvoor zou door de verbouwing vanaf begin 2024 geen ruimte meer zijn. Een alternatieve lounge en afgezonderde loopstroom naar de treinen is niet zomaar voorhanden, aldus de staatssecretaris.
Gezien het jarenlange gehannes met de start van de Eurostarverbinding in Amsterdam en de jarenlange problemen met de paspoort- en veiligheidscontroles (waarvoor vanuit Nederland lange tijd een overstap in Brussel noodzakelijk was), zijn de nieuwe plannen de verbinding jarenlang te schrappen ronduit bizar.
Dat er zo jarenlang geen Eurostar vanuit Amsterdam zou vertrekken, noemt Heijnen ‘onacceptabel.’ “De Eurostar is belangrijk voor de internationale treinreiziger en specifiek bij de transitie van vliegtuig naar trein op de kortere afstand”, schrijft ze in de brief. Heijnen zegt NS en ProRail te hebben gevraagd “alles op alles te zetten om de problematiek rond de Eurostar tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal op te lossen”.
ProRail laat in een reactie aan AT5 weten dat het op dit moment op zoek is naar een plek waar een tijdelijke terminal kan staan: “Wij vinden de Eurostar ontzettend belangrijk. Het is een heel goede verbinding waar veel gebruik van wordt gemaakt.”
Na de zomer hoopt ProRail de nieuwe vertreklocatie van de Eurostar bekend te maken. De aanwijzing daarvan gaat aan de hand van onderzoek dat op dit moment nog loopt. Het moet uitwijzen of het mogelijk is om voor de verbouwing een tijdelijke terminal klaar te hebben staan. Volgens ProRail is het ‘de ambitie’ dat de tijdelijke terminal op Centraal Station komt te staan.
Op de lange termijn is het de bedoeling dat de Eurostar, net als al het andere internationale treinverkeer, naar Station Zuid te verplaatsen. De komende jaren moet dat – momenteel zeer krappe – station daarvoor uitgebreid worden. Veel Amsterdammers willen echter liever hun internationale trein op Amsterdam CS nemen.
- De Eurostar van Amsterdam naar Londen wordt mogelijk jarenlang geschrapt door de verbouwing van Amsterdam Centraal. Op dit perron heeft de Eurostar nu een eigen wachtkamer met paspoort- en veiligheidscontroles. Foto NS.
Chris Laarman
juni 10, 2022 @ 10:35 am
Volgens mij zou de Eurostar dan nog altijd op Schiphol kunnen keren (in de zin van “laatste reizigers eruit, eerste reizigers erin”), en voor schoonmaken-en-zo hetzij doorrijden naar de Watergraafsmeer (waar het nu al gebeurt), hetzij terugrijden naar Hoofddorp Opstel.
Voor het inlopen van omloop-bedreigende vertraging zou desnoods fysiek gekeerd kunnen worden via het kopspoor aan de westzijde van Amsterdam Zuid (vereist wel “zagen”, maar dat laat zich vàst inpassen).
Zonodig worden extra “Schiphol shuttles” ingelegd tussen Amsterdam Centraal en (naar ik veronderstel) Hoofddorp Middenspoor.