Flix-dochter Greyhound, de grootste intercitybusmaatschappij in de VS ziet een mooie toekomst voor busreizen met steun van staten
Drie jaar na de overname van Greyhound Lines, weet de CEO van Flix North America hoe deelstaten busmaatschappijen en hun eigen intercityvervoer kunnen ondersteunen. Flix nam Greyhound Lines in 2021 over en is uitgegroeid tot de grootste intercitybusmaatschappij in de VS, aldus een expert in de sector. Met dank aan Flix North America.
Flix, dat pas 11 jaar geleden werd gelanceerd, biedt langeafstandsbus- en treinreizen aan in meer dan 40 landen. Samen zijn Flix en Greyhound uitgegroeid tot de grootste intercitybusmaatschappijen van de VS qua marktaandeel, aldus Joseph Schwieterman, directeur van het Chaddick Institute aan de DePaul University.
Vakmagazine Smart Cities Dive sprak met Flix North America CEO Kai Boysan om te horen hoe de overname werkt en om zijn mening te horen over de sluiting van (voormalige Greyhound) busstations en de vooruitzichten voor de intercitybussector. Boysan leidde eerder de grootste intercitybusmaatschappij van Turkije en heeft gewerkt in private equity, telecom en consultancy.
Hoe goed werkt de overname van Greyhound Lines? Boysan: “We zijn sinds 2018 actief in Noord-Amerika onder het merk FlixBus en we hebben een stevige groei gezien. Toen we Greyhound in 2021 overnamen, konden we bijna 2000 bestemmingen bereiken, van grote steden tot afgelegen gemeenschappen. In februari 2023 voltooiden we de integratie van Flix- en Greyhound-boekingswebsites en -technologie in één, zodat een passagier eenvoudig een ticket kan kopen dat kan bestaan uit Greyhound- en Flix-lijnen met onderlinge verbindingen. Nu hebben we meer dan 45 buspartners die ons helpen ons netwerk uit te breiden en onze passagiers meer opties te bieden. Deze exploitanten zijn kleine en middelgrote ondernemingen, lokaal gevestigd, dus we ondersteunen hen ook.”
De overname omvatte niet de klassieke busterminals van Greyhound en sommige van deze faciliteiten zijn gesloten, waardoor reizigers op straat op bussen moeten wachten. Hoe werkt Flix aan het verbeteren van deze situatie? “We zijn bezig met het verplaatsen van onze busterminals. Sommige zijn al verplaatst en een aantal wordt nog verplaatst. We doen dat in volledige transparantie, in nauwe samenwerking met lokale overheden, gemeenschappen en alle lokale belanghebbenden.”
Wat wordt de oplossing op de lange termijn voor busstations? “Het doel op de lange termijn zou moeten zijn om openbaarvervoershubs tevens te gebruiken als busterminals. Wat we tot nu toe hebben gezien, werkt heel goed ten gunste van lokale bewoners en lokale economieën. Zoals in Boston’s South Station, werkt het goed, en de stad investeert verder en verbetert die ov-terminal. En vorig jaar zijn we ook verhuisd naar Los Angeles Union Station. Het is ook belangrijk dat staten de steun voor busterminals en ov-centra uitbreiden om ook het regionale busvervoer te verbeteren. Vrijwel alle luchthavens zijn gereguleerd en in veel gevallen worden ze beheerd door staatsautoriteiten, zoals in een publiek-private samenwerking. We verwachten een soortgelijke opzet in de toekomst voor de ov-centra, die idealiter als doel op lange termijn worden beheerd door deelstaten, en waaraan wij puur busdiensten leveren.”
Door de staat ondersteunde intercitybusdiensten, zoals Virginia Breeze en Bustang in Colorado, groeien. Hoe werkt Flix met die diensten? “Ondersteuning op staatsniveau is echt een cruciale hulpbron en een kans voor de sector. Voor alle exploitanten is het essentieel om alle inwoners van de Verenigde Staten gelijke toegang tot langeafstandsreizen te bieden. Ondersteuning op staatsniveau is cruciaal om langeafstandsbusdiensten voor deze gemeenschappen op te zetten, zodat ze verbinding kunnen maken met de rest van het land.”
Wat is uw visie op intercitybusreizen in de komende jaren? “We kijken naar een veelbelovende markt. Langeafstandsbusreizen zijn een essentiële bron van connectiviteit voor miljoenen mensen in de Verenigde Staten, in Noord-Amerika, en we zien een belangrijke kans om te innoveren en nieuwe klanten aan te trekken. Ze bedienen de hele bevolking, maar ook kwetsbare bevolkingsgroepen met een laag inkomen of uit kansarme milieus. We bedienen ook plattelandsgemeenschappen die ver weg liggen van luchthavens of langeafstandstreinen. Busreizen zijn betaalbaar, toegankelijk en verbinden veel bestemmingen. De toekomst voor busreizen over lange afstanden in de VS ziet er rooskleurig uit.”
- Flix North America CEO Kai Boysan ziet een mooie toekomst voor langeafstands busreizen en voor Greyhound, de grootste intercitybusmaatschappij in de VS – met steun van de staten. Foto Prevost/Volvo Group.