FlixBus en National Express introduceren tests met elektrische busdiensten in Engeland en Wales; beide rijden met Yutong touringcars
Vanaf maart 2024 tot juni 2024 kunnen passagiers een emissievrije reis proberen op de FlixBus-route tussen Londen, Bristol en Newport (Zuid-Wales). FlixBus kondigde onlangs plannen aan voor de start van de eerste 100% elektrische langeafstandsbusdienst in Engeland en Wales. De bus, een Yutong TCE12, zal op 21 maart van start gaan en tot tenminste in juni 2024 rijden. National Express, ook een langeafstandsbusexploitant gaat binnenkort ook experimenteren met een elektrische touringcar, zij het wel op een kortere route: Stansted Airport-Londen.
De emissievrije elektrische touringcar van FlixBus zal een proefperiode van drie maanden ondergaan binnen het langeafstandsbusnetwerk van FlixBus in samenwerking met Newport Transport. Met een capaciteit van 46 zitplaatsen biedt de bus voorzieningen zoals een toilet, USB-oplaadpunten en gratis Wi-Fi, en biedt hij bovendien plaats aan rolstoelgebonden passagiers, volgens de Britse regelgeving op dat gebied (PSVAR).
Andreas Schorling, Managing Director van FlixBus UK, zei: “Dit is een enorme stap voorwaarts voor de Britse touringcarsector, waarbij de toch al koolstofarme vervoerswijze door middel van innovatieve technologie wordt getransformeerd naar nul-emissie aan de uitlaat.” Oplaadfaciliteiten voor het elektrische voertuig zullen beschikbaar zijn bij het depot van Transport UK London Bus (voorheen bekend als Abellio) in Battersea, Londen en bij het hoofdkantoor van Newport Transport in Zuid-Wales.
Dit milieuvriendelijke initiatief zal naar verwachting ongeveer 352 kg CO2-uitstoot per dag besparen langs de aangewezen route in vergelijking met conventionele touringcars op diesel, en daarmee bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. Er wordt geschat dat in de loop van het proefprogramma ruim 21 ton CO2-uitstoot kan worden voorkomen. Als dit een jaar lang dagelijks wordt toegepast, kan de potentiële CO2-besparing meer dan 126 ton bedragen, waardoor mogelijk tot 17.950 autoritten kunnen worden vervangen.
National Express lanceert een proef met een ultramoderne elektrische touringcar, met als doel het potentieel ervan te evalueren bij het verminderen van de CO2-uitstoot op hoogfrequente luchthavenroutes tussen Stansted Airport en Londen. Het initiatief markeert een belangrijke stap in het verminderen van de uitstoot en het omarmen van milieuvriendelijke technologieën te omarmen.
De komende proef omvat de introductie van de Yutong GTe14 drie-assige batterij-elektrische touringcar, een ultramodern voertuig dat is ontworpen om passagiers een soepelere en stillere reiservaring te bieden en tegelijkertijd de uitstoot aan de uitlaat te elimineren. De touringcar is ontwikkeld in samenwerking met vernieuwers in het veld en beschikt over geavanceerde functies die gericht zijn op het verbeteren van het comfort en de efficiëntie voor reizigers.
Met de nadruk op duurzaamheid zal de touringcar worden aangedreven door een 140 kW-oplader afkomstig van hernieuwbare energie op Stansted Airport. Dankzij deze innovatieve laadinfrastructuur kan de elektrische touringcar tot 21 uur per dag rijden, met strategisch opwaarderen tijdens geplande stops en langere oplaadperiodes aan het einde van elke dag.
Het GTe14-model is voorzien van accupakketten met een capaciteit van 563 kWh, wat een geschatte actieradius oplevert van tussen de 400 en 500 kilometer. Deze functie positioneert de elektrische touringcar als een levensvatbaar alternatief voor traditionele voertuigen op fossiele brandstoffen, en biedt zowel ecologische als operationele voordelen.
- FlixBus en National Express testen batterij-elektrische Yutong-touringcars op langeafstandsroutes in het Verenigd Koninkrijk. Foto’s FlixBus en National Express.