GoVolta over een jaar van start met lowbudgettrein Amsterdam-Berlijn; Ook naar Kopenhagen en Basel?
Volgens mede-oprichter Hessel Winkelman van GoVolta – ook bekend van Green City Trip – gaat het bedrijf in september 2025 van start met een al eerder aangekondigde dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam naar Berlijn. Volgens Winkelman van GoVolta, bij Treinreiziger.nl, heeft de nieuwe vervoerder een goede dienstregeling en route toegewezen gekregen.
GoVolta kan kort na het starten van de trein naar Berlijn ook starten met treinen naar Kopenhagen en Basel, aldus Winkelman. Volgens Winkelman hem kunnen die treinen in een kwestie van weken volgen. Maar helemaal zeker of dit ook gaat gebeuren is hij nog niet. ’’We hebben wel de treinpaden gekregen die we nodig hebben. De reden voor de twijfel is meer commercieel. De vraag is bijvoorbeeld of we wel in de winter willen beginnen met een lijn naar Basel. Dit is toch meer een zomerroute.’’
Eerder dit jaar had GoVolta gemeld op zijn vroegst in april 2025 met de trein te kunnen beginnen. Maar dat was al met een slag om de arm. Eerdere plannen gingen uit van een start dit jaar, maar dat bleek al snel niet haalbaar.
GoVolta had al aangekondigd dat kaartjes voor Berlijn vanaf 10 euro gaan kosten. Volgens Winkelman zal dit nog steeds het geval zijn. De trein gaat een keer per dag rijden. In de ochtend rijdt er een trein van Amsterdam Centraal naar het centraal station van Berlijn. Daar komt de trein dan in de loop van de middag aan. Vanuit Berlijn moet de trein in de middag vertrekken om dan in de avond in Amsterdam aan te komen.
GoVolta gaat met ‘gewone’ treinen rijden. De reistijd is daarom langer dan de reis met de snellere IC Berlijn van de NS. GoVolta rijdt in acht uur naar Berlijn terwijl de IC Berlijn de rit in krap zes uur doet.
Onlangs dreigde European Sleeper nog de nachttrein naar Berlijn en Praag stop te moeten zetten omdat de vervoerder geen goed treinpad kreeg in Duitsland. Dat is bij GoVolta niet het geval. ’’Wij zijn erg te spreken over het treinpad dat we hebben gekregen’’, vertelt Winkelman aan Treinreiziger.nl. In Berlijn en in Amsterdam heeft GoVolta ook de gewenste parkeergelegenheid gekregen voor de treinen. Eind januari moet de kaartverkoop voor de trein naar Berlijn beginnen. Tegen die tijd zullen ook meer details over de nieuwe verbinding bekend zijn.
Onder de naam Green City Trip lieten de initiatiefnemers achter GoVolta, Hessel Winkelman en Maarten Bastian, enkele jaren terug nachttreinen rijden naar Praag, Milaan, Venetië, Wenen en Verona. Green City Trip is met die verbindingen gestopt. Nu werkt Green City Trip samen met European Sleeper.
- GoVolta over een jaar van start met lowbudgettrein Amsterdam-Berlijn; Ook naar Kopenhagen en Basel. Illustratie Basler Zeitung/Herman Welter.