GTL pleit voor grotere inzet flexibele en efficiëntere Hoppintaxi’s in Vlaams OV
Reizigersorganisatie TreinTramBus start een meldpunt voor klachten van ov-reizigers die hinder ondervinden van de invoering van de nieuwe dienstregeling van De Lijn in januari 2023. Op basis van de binnengekomen meldingen willen zij de wijzigingen evalueren. Voor de Belgische taxiorganisatie GTL is het duidelijk: waar blinde vlekken ontstaan, kan De Lijn het best gebruik maken van flexvervoer.
De GTL hoopt dat men met De Lijn aan het roer, in ieder geval voor de Hoppintaxi’s(taxivoertuigen en taxibusjes tot 9 zitplaatsen) zal kiezen. De inzet van taxi’s in het kader van het leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs heeft aangetoond dat dit vlot via De Lijn kan verlopen.
Maar de boodschap van de GTL voor de vervoerregio’s, De Lijn en de Vlaamse regering is ook duidelijk:
- “Blijf niet alleen focussen op het vervoersaanbod dat tot op heden heeft bestaan (weinig belbussen want die heeft men in het verleden niet willen promoten vanwege ‘te duur’ met voertuigen groter dan 8+1 of omdat kleinere voertuigen concurrentie vormden voor het geregeld vervoersaanbod van De Lijn zelf).
- Ga ook voor eennieuw vervoersaanbod met kleinere voertuigen tot 8+1 zitplaatsen, die de passagier niet moet betalen tegen het gewone ‘dure’ taxitarief maar tegen een lagere prijs (overheidssubsidie op de ritprijs) en biedt de ritten zoveel mogelijk ‘collectief’ aan.
- Door hun vraaggestuurd karakter en hun flexibiliteit, bieden de Hoppintaxi’s de beste efficiency qua kosten.
- GTL pleit voor grotere inzet flexibele en efficiëntere Hoppintaxi’s. Illustratie Vlaamse Overheid.