Harbers & Heijnen: Beter bereikbaar Nederland door forse investeringen in groot onderhoud; tevens versterking ov
Minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen hebben de afgelopen weken met regio’s gesproken over investeringen in weg, water en OV. Door de stikstofproblematiek, een tekort aan personeel, stijgende prijzen in de bouw en beperkte financiële middelen is het op korte termijn niet mogelijk om alle nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uit te voeren. Dat hadden Harbers & Heijnen ook al eerder aangekondigd. De focus zou, met het pauzeren van aanlegprojecten, op (groot) onderhoud worden gericht. Die aanlegprojecten worden weer opgestart op het moment dat stikstofruimte, geld en personeel hiervoor beschikbaar zijn. De komende tijd wordt met regionale overheden gekeken hoe we de komende jaren Nederland zo goed mogelijk bereikbaar kunnen houden. Wel zijn een aantal projecten weer een stap verder gekomen.
Naast een aantal wegenbouwprojecten, zoals de verbreding van de N33 tussen Zuidbroek, Appingedam en de Eemshaven (plus het maken van een oeververbinding), wordt het openbaar vervoer in heel Nederland versterkt.
“Rijk en regio zetten zich er ook samen voor in om het openbaar vervoer in heel Nederland te versterken,” aldus de bewindslieden. “Zo werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Zeeland samen aan een digitaal platform voor publiek vervoer. Het ministerie reserveert hiervoor 6 miljoen euro. De pilot werd gisteren aangekondigd tijdens de conferentie ‘Bereikbaarheid voor Iedereen ‘in Amersfoort. Het komende jaar wil de provincie samen met de Zeeuwse gemeenten toewerken naar één systeem voor doelgroepenvervoer en reguliere reizigers. De basis van het concept zijn snelle ov-verbindingen door de provincie heen die worden aangevuld met vervoer met busjes naar de wijken toe. Reizigers kunnen straks via een app of via de nieuwe Zeeuwse mobiliteitscentrale hun reis in Zeeland plannen.”
Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “Waar je in Nederland ook woont, je moet naar school, de dokter of je werk kunnen komen. Maar niet overal in Nederland is dezelfde oplossing ook de beste oplossing. Daarom is het belangrijk om samen met regionale bestuurders afspraken te maken over maatwerk. Ik ben trots op de afspraken met Zeeland om samen te werken aan slimme oplossingen voor publiek vervoer in de provincie. Zo zorgen we dat ook in minder dichtbevolkte gebieden de bereikbaarheid op orde blijft.”
In de provincie Zuid-Holland zijn er afspraken gemaakt om de plannen voor een Hoogwaardige Openbaar Vervoerbinding (HOV) tussen Den Haag Centraal en station Voorburg met een aftakking naar Rijswijk verder uit te werken. Dankzij de HOV-verbinding worden de vele nog te bouwen woningen in de wijk CID Binckhorst goed bereikbaar met het ov.
De onderzoeken naar de Lelylijn en de Nedersaksenlijn zijn in volle gang. Verwachting is dat deze eind 2024 kunnen worden afgerond. Voor beide spoorverbindingen geldt dat volgend jaar inwoners opnieuw betrokken worden bij het onderzoek. In de onderzoeken wordt breed gekeken naar verschillende tracés, zodat een betere kosteninschatting kan worden gemaakt.
In Noord-Holland wordt er de komende jaren gewerkt aan station Amsterdam-Zuid. De komende jaren wordt dit station verder ontwikkeld en uitgebreid met een derde perron. Daardoor kunnen meer reizigers gebruik maken van dit station en kunnen internationale treinen hier in de toekomst ook stoppen. De verwachting is dat de werkzaamheden voor het extra perron na 2030 kunnen starten.
Zoveel mogelijk mensen moeten kunnen fietsen in Nederland. Om het makkelijker te maken om te fietsen, hebben de Rijksoverheid, gemeenten, maatschappelijke partners en bedrijven in oktober de City Deal Fietsen voor Iedereen getekend. Daarin zijn afspraken gemaakt dat iedereen die wil, op de fiets moet kunnen stappen. Dat betekent niet alleen toegang tot een goede, veilige en passende fiets, maar ook dat er moet worden geïnvesteerd in de vaardigheden om veilig te kunnen fietsen. Om fietsen aantrekkelijk te houden in Nederland fietsland, zijn ook goede fietsroutes van belang. Het jaarlijkse budget van 6 miljoen euro wordt daarom gebundeld ingezet waardoor de komende drie jaar 18 miljoen euro geïnvesteerd wordt in nieuwe doorfietsroutes. De bundeling zorgt ervoor dat meer fietsprojecten eerder en makkelijker opgestart kunnen worden.
- Harbers & Heijnen: Beter bereikbaar Nederland door forse investeringen in groot onderhoud; tevens versterking ov. Redactiefoto.