ÎIe-de-France Mobilités (Parijs) kiest voor innovatief bussysteem van Van Hool, Kiepe Electric en Alstom
Île-de-France, de Parijs regio die wereldwijd bekendstaat om haar ambitieuze initiatieven op het gebied van duurzaam openbaar vervoer en de vervoersautoriteit Île-de-France Mobilités hebben gekozen voor de innovatieve en duurzame vervoersoplossing van Van Hool, Kiepe Electric en Alstom. Deze oplossing – een wereldprimeur – bestaat uit 24 m. lange, dubbelgelede elektrische bussen van Van Hool, aangedreven door de snellaadaccu’s met hoog vermogen van Kiepe Electric, die worden opgeladen door het statische laadsysteem via geleiding op de grond (SRS) van Alstom. De raamovereenkomst omvat minimaal 56 voertuigen.
De bussen gaan rijden op de T Zen 4- en T Zen 5-snelbuslijnen in het zuiden van Parijs en voor een derde lijn die nog onder optie is. Voor passagiers biedt deze oplossing meer ruimte, comfort, stilte, toegankelijkheid en snelheid.
De 24 meter lange, dubbelgelede, 100% elektrische Exqui.City 24- voertuigen van Van Hool voldoen aan hoge verwachtingen op het gebied van passagierscomfort en gebruiksgemak. De bussen kunnen elk ongeveer 140 passagiers vervoeren (tegenover 70 in een conventionele bus en 100 in een gelede bus van 18 meter) onder optimale omstandigheden wat betreft comfort en modern design: ruimte, verlichting, airconditioning, videobewaking plus realtime beeld- en geluidsinformatie voor passagiers. De voertuigen zijn volledig toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit dankzij brede schuifdeuren en een lage vloer, waardoor het voor passagiers gemakkelijker is om in en uit te stappen op het station en zich te verplaatsen in de bus.
Het operationeel gebruik van deze ‘trambus’ wordt geoptimaliseerd door de zeer snelle oplading van het voertuig dankzij Alstom’s statische laadsysteem via geleiding op de grond (SRS), dat gekoppeld wordt aan een geïntegreerd energiesysteem van Kiepe Electric.
Kiepe Electric levert het tractiesysteem voor twee aangedreven assen in elk voertuig. De order omvat ook tractiebatterijen, hulpstroomomvormers, koelsystemen en stroomverdelingseenheden (hoogspanningsverdeling). Daarnaast levert het bedrijf de boordsoftware voor het energiebeheer en de tractieaandrijvingsregeling. Ook andere componenten van Knorr-Bremse AG worden ingebouwd, waaronder schroefcompressoren van Knorr-Bremse en remweerstanden van Heine Resistors. Kiepe Electric zorgt voor een zeer hoog niveau van bedrijfszekerheid met behulp van een data-applicatie via de cloud die verbruiks-, route- en prestatieparameters meet. Deze bedrijfsgegevens worden verzameld door het op kunstmatige intelligentie gebaseerde Smart Fleet Management-systeem (SFM) van Kiepe Electric om vervolgens via Kiepe Fleet Management (KFM) te worden doorgegeven aan het basisstation van de exploitant.
Alstom levert het statische laadsysteem via geleiding op de grond (SRS). Het is een innovatieve en interoperabele technologie voor elektrisch vervoer via bussen en trams, ongeacht merk of grootte. Als compacte oplossing past SRS onzichtbaar in het stadsbeeld. SRS zorgt voor veilig, geautomatiseerd en snel opladen met hoog vermogen bij haltes en eindpunten van lijnen. Deze oplossing is al in gebruik op 15 kilometer aan tramlijnen in Nice, waar ze automatisch en snel opladen in het station mogelijk maakt zonder extra beperkingen voor de exploitatie en met een baanbrekende beschikbaarheid (>99,9%).
Alstom’s bovenleidingvrije systemen zijn betrouwbaar en hebben hun deugdelijkheid bewezen met meer dan 15 jaar commerciële inzet in Frankrijk en andere landen. Voor de T Zen 4- en T Zen 5-projecten zal Alstom de laadsystemen ontwikkelen, de uitrusting leveren, installeren en in bedrijf stellen en de garantie verlenen. De raamovereenkomst omvat ook een Service Level Agreement over de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het bus- en laadsysteem.
De T Zen 4- en T Zen 5-lijnen zijn snelbuslijnen die op speciale busbanen rijden. De BRT-lijn T Zen 4 zal de afstand van 14,8 kilometer tussen Viry-Chatillon en Corbeil-Essonnes overbruggen. De nieuwe lijn vervangt de bestaande lijn 402, de drukste lijn in de Parijse agglomeratie, die dagelijks bijna 26.000 passagiers vervoert. De T Zen 5-lijn is een nieuwe 9,5 km lange buslijn die Parijs-13 met Choisy-le-Roi verbindt via Ivry-sur-Seine en Vitry-sur-Seine.
- ÎIe-de-France Mobilités (Parijs) kiest voor innovatief en duurzaam bussysteem van Van Hool, Kiepe Electric en Alstom. Foto Van Hool.