ILT werkt aan een efficiënter alternatief voor Boordcomputer Taxi (BCT)
De controle-instantie ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) werkt aan een alternatief voor de Boordcomputer Taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Dat doet de ILT om het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden te verbeteren en efficiënter te maken. In 2024 moet de inwerkingtreding plaatsvinden en moeten alternatieven voor de BCT beschikbaar zijn voor taxiondernemingen, meldt vakmagazine Pitane Blue.
De verantwoordelijkheid voor het aanleveren van gegevens ligt bij de taxiondernemer. De verwachting is dat gegevens onder verantwoordelijkheid van de ondernemer verzameld en aangeleverd zullen worden en dat kan via een ICT-leverancier. In de praktijk ligt dit voor de taxiondernemers nu bij de chauffeur en in tweede instantie is het de ondernemer. Het ILT benadrukt dat de ondernemer verantwoordelijk blijft, ook als het de chauffeur is die de handelingen (niet) uitvoert. Op dit ogenblik is het de chauffeur die nu de boete krijgt, maar in de situatie van variant BCT zal de ondernemer de boete of sanctie opgelegd krijgen.
Omdat de taxiondernemer verplicht is om data te leveren, kan de taxiondernemer andere systemen inzetten die niet perse in de taxi ingebouwd hoeven te zijn. Dat biedt nieuwe mogelijkheden en de aanschaf van dure hardware in het voertuig is wellicht niet meer noodzakelijk omdat aansluitingen die gecreëerd moeten een goed alternatief kunnen zijn voor de huidige BCT zolang die voldoen aan de voorwaarden zoals deze in de aansluitvoorwaarden worden vastgelegd.
De ILT heeft onderzoek gedaan naar verschillende manieren om gegevens voor arbeids- en rusttijden vast te leggen voor het toezicht. Er is gekozen voor een systeem waarbij taxiondernemingen de gegevens van hun arbeids- en rusttijden zelf continu en automatisch gaan aanleveren. Nu hebben chauffeurs alleen de plicht om deze gegevens te verzamelen met behulp van de BCT. Bij het continu automatisch aanleveren van de data wordt de taxionderneming niet verplicht om hiervoor een specifiek apparaat (zoals de BCT) of een specifieke app te gebruiken. Taxiondernemingen kunnen voor dit doel zelf een apparaat of app kiezen.
Wat is noodzakelijk om vast te leggen, want alles wat vastgelegd wordt, dient goed en betrouwbaar te zijn. En wat doet ILT met gegevens anders dan arbeids- en rusttijden? Handhaven ze er op? De privacy ‘checks and balances’ zijn geborgd in het programma middels een DPIA (Data Protection Impact Assessment). Een DPIA wordt opgesteld en achtereenvolgens door de privacycoördinator van ILT en de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van IenW goedgekeurd. Zo wordt gewaarborgd dat alleen de gegevens worden verwerkt die nodig zijn voor de taakuitvoering.
Het nieuwe toezichtsysteem moet ervoor zorgen dat de ILT actuele en betrouwbare informatie heeft over de naleving van de arbeids- en rusttijden. Ook de informatie over de frequentie van de aanlevering en de eventuele hiaten hierin is nuttig voor de ILT. Bovendien kan de ILT in de toekomst gegevens uit andere bronnen toevoegen aan de aangeleverde gegevens, zoals uit meetsystemen in voertuigen en andere digitale bronnen. Door deze gegevens te analyseren, kan de ILT het toezicht beter richten op chauffeurs en taxiondernemingen die de regels niet naleven. Het toezicht van de ILT draagt zo bij aan veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt.
De ILT werkt voor de ontwikkeling van het nieuwe systeem onder andere samen met taxiondernemingen en brancheverenigingen. Zo wil de ILT ervoor zorgen dat het systeem straks ook voor taxiondernemingen goed werkt: veilig, gebruiksvriendelijk en met beperkte administratieve lasten en kosten. Verder werkt de ILT samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dataleveranciers en andere toezichthouders.
De komende jaren werkt de ILT aan alle technische onderdelen die nodig zijn om de gegevens van taxiondernemingen te ontvangen en te verwerken. De ILT deelt informatie hierover met ICT-dienstverleners. Zo kunnen zij producten en diensten ontwikkelen, zoals apps, die taxiondernemingen kunnen gebruiken voor het registreren en automatisch aanleveren van arbeids- en rusttijden.
Naast het ontwikkelen van technische benodigdheden, is voor de nieuwe werkwijze ook een wetswijziging nodig. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem in 2024 beschikbaar is. Er geldt dan nog een overgangsperiode waarin taxiondernemingen de tijd krijgen om over te stappen naar het nieuwe systeem. De ILT ontwikkelt een platform voor ICT-dienstverleners om informatie uit te wisselen.
- ILT werkt aan een efficiënter alternatief voor Boordcomputer Taxi (BCT). Foto ILT.