Internationale taxiconferentie ‘Meet the Cab’ in Wenen inspireerde tot betere lobbying bij wetgevers en effectievere concurrentie met platformen
Op uitnodiging van de grootste Weense taxicentrale Taxi 40100 kwamen vertegenwoordigers uit een groot aantal landen bijeen in Wenen voor het uitwisselen van praktische ervaringen. De focus lag op het omgaan met concurrenten uit de platformsector, noteerden onze collega’s van Taxi Times.
Wie op gelijke voet met Uber, Bolt & Co. wil opereren, moet je de concurrentie kennen. Eveline Hruza en Christian Holzhauser van Taxi 40100 presenteerden uitgebreide analyses waarin de wereldwijde marketing- en verkoopactiviteiten van de concurrentie werden onderzocht. Resultaat: De platformmakelaars opereren grotendeels via sociale media om klanten als hip en zonder alternatief de voordelen van hun eigen makelaarsapps te presenteren. Hierdoor is het veelal de jonge doelgroep die je bereikt – en lokt met kortingsacties.
Hierdoor vaart Taxi 40100 ook met haar marketingactiviteiten een duidelijke koers richting een jonge doelgroep. De aanwezige taxivertegenwoordigers uit Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en België wilden niet in detail prijsgeven welke maatregelen er genomen zouden worden en de Weners wilden geen uniforme blauwdruk geven. De verschillende taxicentrales moeten hun reacties op de activiteiten van platformconcurrenten individueel aanpassen aan hun regio en hun eigen structuren.
Die structuren zijn heel verschillend in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Terwijl in Oostenrijk taxi’s en huurauto’s sinds de wijziging van de wet op het occasioneel vervoer aan precies dezelfde regels zijn onderworpen, zijn er onlangs strenge taxiregels ingevoerd voor Zürich en het omliggende kanton, terwijl Uber daar vrijwel ongereguleerd mag blijven opereren. Gerardo Vececonte van de taxicentrale 444 Services GmbH in Zürich schetste in zijn presentatie een somber beeld, maar eindigde toch positief: zijn hoofdkantoor zal zich in de toekomst richten op de herpositionering als vloot, waarmee ze vervolgens willen integreren in de MaaS-platforms.
Hoewel er in Duitsland reguleringsmogelijkheden zijn, worden deze zelden gebruikt. Deze conclusie trok Michael Oppermann van de Federale Vereniging van Taxi- en Huurauto’s (BVTM) in zijn presentatie. Met name de invoering van vaste prijzen voor taxi’s en minimumtarieven voor huurauto’s zou voor eerlijke concurrentie met Uber kunnen zorgen.
Ook de Berlijnse taxibranche zou hiervan profiteren, benadrukte Hermann Waldner in zijn lezing over de situatie van de taxibranche in de Duitse hoofdstad. Het aantal huurauto’s is daar inmiddels toegenomen tot 4.400 officiële licenties. Er zijn ook ongeveer 1.000 illegale huurauto’s en een paar honderd uit de wijken rond Berlijn. “Huurautomobilisten kunnen alleen overleven door regels en wetten te negeren. Ze exploiteren taxi-achtig verkeer, staan illegaal paraat en voldoen niet aan de terugkeerplicht die voor huurauto’s geldt”, aldus Waldner. Hoewel de autoriteiten nu steeds meer controle uitoefenen, bestaat deze situatie nog steeds.
Om de kostendruk voor de taxicentrales op te vangen, adviseerde Waldner bovendien om de telefooncentrale (gedeeltelijk) uit te besteden aan derde landen. Hij runt nu drie van zulke externe callcenters, waar al veel taxicentra uit andere steden zich bij hebben aangesloten.
- Internationale taxiconferentie ‘Meet the Cab’ in Wenen inspireerde tot betere lobbying bij wetgevers en effectievere concurrentie met platformen. Taxi 40100 mikt op een jonge klantengroep. Foto Taxi 40100.