IVECO BUS breidt zijn Croswway-range verder uit met een hybride versie
Na de onthulling van de Crossway Low Entry Hybrid in oktober 2022 op de vakbeurs FIAA 2022 gaat IVECO BUS verder met de introductie van zijn hybride technologie, die nu beschikbaar is in zijn Crossway streekbus. De nieuwe Crossway Hybrid, compatibel met XTL (X-To-Liquid) hernieuwbare brandstoffen, is verkrijgbaar in 3 lengtes: 10,7, 12, 13 meter, POP en LINE versies.
IVECO BUS breidt zijn gamma efficiënte oplossingen voor vervoerbedrijven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen verder uit met een nieuwe hybride versie van zijn Crossway streekbus, die compatibel is met hernieuwbare brandstoffen en uitgerust met een CURSOR 9-motor die voldoet aan Euro VI Step E. De nieuwe Crossway profiteert van de kwaliteiten die kenmerkend zijn voor de serie en die verantwoordelijk zijn voor het succes ervan, zoals blijkt uit de meer dan 65.000 geproduceerde eenheden: passagierscapaciteit en bagagevolume, samen met een geoptimaliseerde Total Cost of Ownership, tot grote tevredenheid van de vervoerders.
Giorgio Zino, Head of IVECO BUS Europe Commercial Operations zei: “Met de introductie van onze hybride technologie op onze normale Crossway-vloer kunnen vervoerbedrijven profiteren van een aanzienlijke verlaging van de energiekosten en CO2 uitstoot in vergelijking met modellen met een verbrandingsmotor. Het is een concreet alternatief dat nu beschikbaar is voor klanten. Met deze toevoeging versterken we het vermogen van ons merk om het breedste duurzame aanbod op de markt te bieden en bevestigen we onze strategie om de energietransitie aan te sturen met een mix van technologieën en consolideren we ons leiderschap als een van de belangrijkste spelers op het gebied van duurzame mobiliteit in Europa.”
De hybride technologie van IVECO BUS is beschikbaar met de Voith DIWA NXT versnellingsbak in combinatie met een krachtige elektrische recuperatiemotor met een piekvermogen van 35 kW. De motor werkt als starter en generator om de kinetische energie terug te winnen die tijdens de vertragings- en remfasen wordt geaccumuleerd met een hoogenergetische LTO-accu (48 V) die op het dak is gemonteerd. De elektromotor ondersteunt de Cursor 9-motor tijdens de startfasen.
Dankzij deze kenmerken levert de nieuwe Crossway Hybrid aanzienlijke brandstofbesparingen op in vergelijking met de niet-hybride versie. Bovendien vermindert deze nieuwe hybride oplossing bij het combineren van hernieuwbare brandstoffen de CO2 uitstoot nog verder. De Crossway Hybrid heeft een nieuw frontdesign waarin de nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn geïntegreerd, in overeenstemming met de komende GSR (General Safety Regulation) die in juli 2024 van kracht moet worden.
Met de toevoeging van de nieuwe Crossway Hybrid aan de productfamilie voor touringcarlijnen, biedt IVECO BUS nu een ruime keuze uit meerdere energiebronnen: – CROSSWAY POP & LINE, 10.8, 12 en 13 meter, compatibel met XTL, uitgerust met een TECTOR 7- of Cursor 9-motor, conform Euro VI Step E. De IVECO BUS Crossway Hybrid, gefabriceerd in de IVECO BUS-fabriek in Vysoké Myto, Tsjechië, kan nu al besteld worden. De eerste exemplaren worden in juli volgend jaar in Spanje geleverd.
- IVECO BUS breidt zijn Croswway-range verder uit met een hybride versie. Foto IVECO BUS. Foto IVECO BUS.