Kabinet beperkt aantal vluchten op Schiphol tot 440.000 (van 500.000)
Het kabinet ziet het als opdracht om een evenwicht te vinden tussen het belang van Schiphol als een goede internationale luchthaven, het bijhorende goede vestigingsklimaat en het belang van een betere en gezondere leefomgeving. De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat om tot een nieuw evenwicht te komen.
In de afweging van de publieke belangen rondom Schiphol heeft het kabinet er voor gekozen om met voorrang de geluidsoverlast aan te pakken en tegelijk een keuze te maken waarmee de economische functie van Schiphol wordt behouden. Met dat uitgangspunt kiest het kabinet ervoor dat Schiphol de handhavingspunten voor geluidsoverlast – al 7 jaar gedoogd – niet langer mag overschrijden. Dit komt er in de praktijk op neer dat Schiphol maximaal 440.000 vluchten per jaar kan afhandelen. Deze bovengrens – momenteel 500.000 – kan naar verwachting met ingang van november volgend jaar worden ingevoerd.
Met dit aantal vluchten kan Schiphol het internationale netwerk aan bestemmingen behouden. De eventuele opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten kan bijdragen aan dat netwerk van bestemmingen op Schiphol. Lelystad Airport moet natuurlijk een natuurvergunning hebben. En de laagvliegroutes moeten kunnen worden opgelost. Dit kost enige tijd. Het kabinet zal daarom niet eerder dan in de zomer van 2024 een besluit nemen over Lelystad Airport.
• Kabinet beperkt aantal vluchten op Schiphol tot 440.000 (van 500.000). Foto Luchthaven Schiphol.