MAN Lion’s City E Low Entry: maatwerk en teamwork voor het Nederlandse OV met speciaal OV-team
MAN zet maximaal in op elektrificatie van stedelijk openbaar vervoer, en met succes. De vorig jaar geïntroduceerde, elektrisch aangedreven Lion’s City E LE (Low Entry) werd direct bekroond met diverse prestigieuze onderscheidingen. OV-aanbieders kunnen de Lion’s City E Low Entry nu zelf testen. In Nederland biedt een nieuw samengesteld, speciaal MAN OV-team maximale ondersteuning bij de configuratie én een zo efficiënt mogelijke inzet van de innovatieve elektrische stads- en streekbussen.
De elektrisch aangedreven Lion’s City E Low Entry is door MAN Truck & Bus in eerste instantie ontwikkeld met het oog op de Nederlandse markt. Het Nederlandse OV kenmerkt zich door relatief veel zitplaatsen die in de rijrichting zijn geplaatst. De MAN Lion’s City E Low Entry koppelt dat aan maximale flexibiliteit door de mogelijkheid een grotere afstand tussen het meubilair te bieden. Al direct na de introductie bleek ook buiten Nederland grote interesse te bestaan voor het slimme en flexibele concept. Inmiddels wordt de Lion’s City E Low Entry in diverse Europese landen ingezet.
De MAN Lion’s City E LE is ontworpen met een heldere en duidelijke visie: het mogelijk maken van emissievrije mobiliteit in steden, zonder daarbij concessies te hoeven doen. Daarom is het accuconcept modulair. Voor een zo groot mogelijke actieradius – maximaal 350 kilometer – kunnen vervoerders kiezen voor het maximale aantal accupakketten. Door een of meer accupakketten te verwijderen, ontstaat extra ruimte voor passagiers. Bovendien worden de laadtijden hierdoor korter. De accu’s zijn in 2,5 – 5,0 uur te laden. De energie die bij het remmen wordt teruggewonnen (recuperatie), wordt omgezet in stroom waarmee de accu eveneens wordt opgeladen.
Bij inzet van Lion’s City E Low Entry-modellen biedt MAN de eManager aan. Met behulp van deze digitale partner zijn de laadmomenten van de bussen eenvoudig en zorgvuldig te plannen, en staat de bus op het gewenste tijdstip klaar met de benodigde acculading. De eManager houdt de batterijstatus continu in de gaten en helpt bij een slimme routeplanning. Daarmee wordt de inzet van een Lion’s City E Low Entry nog efficiënter.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering en configuratie biedt een Lion’s City E Low Entry 33 tot 60 zitplaatsen. Daarbij zijn er ruim voldoende staanplekken beschikbaar. Door de Low Entry-opzet is de toegankelijkheid voor rolstoelen en kinderwagens optimaal. De stille elektrische aandrijving draagt bij aan het hoge comfortniveau.
In lijn met de komst van de Lion’s City E Low Entry heeft MAN de OV-tak van de organisatie aanzienlijk verder uitgebreid en versterkt. Een speciaal team ondersteunt OV-aanbieders niet alleen bij de configuratie van de ideale elektrisch aangedreven busvloot, maar ook bij een zo efficiënt mogelijke inzet ervan. Uiteraard biedt MAN ook op andere fronten een buitengewoon hoog serviceniveau. Om OV-aanbieders kennis te laten maken met het innovatieve concept én alle pluspunten van de Lion’s City E Low Entry, heeft MAN in Nederland een demonstratiemodel beschikbaar.
- MAN Lion’s City E Low Entry: maatwerk en teamwork voor het Nederlandse OV met speciaal OV-team. Foto MAN.