Marktonderzoek NS voor snellere IC naar Brussel: “Een zuinige Thalys?”
De NS doet via het NS Panel marktonderzoek voor een (veel) snellere Intercity naar Brussel. Het spoorwegbedrijf stuurde recent een enquête naar de leden van dit panel, waarin hen gevraagd wordt naar hun belangstelling hiervoor. Wel is het zo dat een mogelijke versnelling pas in 2025 gerealiseerd kan worden wanneer er voldoende speciale ICNG-treinen die ook geschikt zijn voor het Belgische net, beschikbaar zijn.
De panelleden konden zich uitspreken over een plan waarin de IC tussen Amsterdam(-Zuid?) en Brussel-Zuid 40 minuten sneller wordt, vooral door het overslaan van diverse stations. Stops zijn alleen voorzien op Luchthaven Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Centraal. In het plan dat naar de leden is gestuurd, wordt de IC Brussel 40 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel-Zuid. Dat is mogelijk door het overslaan van veel stations: er wordt onderweg alleen nog gestopt op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Centraal. De snellere IC start op Amsterdam-Zuid en rijdt naar Brussel-Zuid. Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport en Brussel-Noord vallen uit het rijschema. Wellicht rijdt de ‘Benelux’ vanaf Amsterdam-Zuid rechtstreeks door naar Lelystad.
Ook de inzet van de IC Nieuwe Generatie (ICNG, hier de ICNG-B die ook in België kan rijden), die 200 km/u. kan rijden in plaats van het huidige getrokken materieel dat maar 160 km/u. haalt, helpt mee. Dan moet de IC-verbinding 16 keer per dag afklokken op 2 uur en 3 minuten in plaats van 2 uur en 43 minuten. Dan zou de Thalys nog maar tien minuten sneller zijn. De plannen geven in iedere geval goed de denkrichting van NS aan, al zullen partner NMBS en de Brusselse luchthaven niet staan te applaudisseren bij het schrappen van ‘Zaventem.’
Ook zijn er in het kader van de ‘nieuwe en snellere Benelux’ geruchten over een aparte verbinding Breda – België, die mogelijk als startpunt Rotterdam zou krijgen. Daarover zijn NS en NMBS al in gesprek.
“De nieuwe Benelux wordt dus een zuinige Thalys,” reageren Belgische spoorspecialisten smalend. “Door trager te rijden, ligt het verbruik lager en komt men toch bijna even snel (2 uur 03 in plaats van 1uur 53) als Amsterdammer in Brussel aan (dus amper 10 minuten verschil). Nederlandser kan niet. Wat gaat er dan anders zijn? De tariefstructuur? We vrezen ervoor. De ‘Benelux’ wordt dus een soort van Thalys-light, gewoon wat gezonder en minder lekker. Die Thalys reed voor het coronatijdperk bijna om het half uur tussen Parijs en Brussel. Waarom deze dienstverlening niet klokvast verlengd tot Amsterdam?”
- Marktonderzoek NS voor snellere IC Amsterdam-Brussel: “Een zuinige Thalys?” Foto NS.