Mercedes-Benz Mobility en BMW verkopen FreeNow aan de Amerikaanse Uber-concurrent Lyft
Lyft, Inc., een van de grootste platformaanbieders voor rideshare-diensten in de VS meldde vandaag, aldus het Duitse Taxi Times, dat het de Duitse taxidienst FreeNow, eigendonm van Mercedes-Benz Mobility en de BMW Group, voor circa 175 miljoen euro overneemt. FreeNow omschrijft zichzelf de laatste tijd als “Europa’s toonaangevende multi-mobiliteitsapp met een sterke focus op de taxibranche.” Het bedrijf is niet vertegenwoordigd op de Nederlandse of Belgische markt, maar is sterk aanwezig op de Duitse en Britse (vooral Londense) markten.
FreeNow lijkt ook niet van plan om naar België of Nederland te komen. Volgens het eigen persbericht wil Free Now haar activiteiten voortzetten “met haar ervaren managementteam en toegewijde medewerkers en haar groei uitbreiden naar negen landen en meer dan 150 steden in Ierland, Groot-Brittannië, Duitsland, Griekenland, Spanje, Italië, Polen, Frankrijk en Oostenrijk”. Naar verwachting wordt de transactie in de tweede helft van 2025 afgerond, onder voorbehoud van de gebruikelijke goedkeuringen van de toezichthouders.
Zoals FreeNow stelt, krijgen ze met Lyft “een partner die hun internationale groeistrategie direct zal versnellen, nieuwe mogelijkheden zal creëren voor partnerbedrijven en de mobiliteitservaring voor zowel chauffeurs als passagiers zal verbeteren.” Het is tot nu toe de grootste uitbreiding van Lyft buiten Noord-Amerika. Anders dan aartsconcurrent Uber maakte Lyft nooit de sprong naar Europa of andere continenten. Nu verdubbelt het bedrijf zijn markt tot meer dan 300 miljard privétrips per jaar. Lyft verwacht bovendien de jaarlijkse brutoboekingen met ongeveer een miljard euro te verhogen, haar inkomstenstromen te verbreden en haar bedrijfsdoelen op de lange termijn te versterken.
“We streven het ambitieuze doel na om het beste en meest klantgerichte mobiliteitsplatform ter wereld te bouwen. De toetreding tot de Europese markt is een belangrijke stap in die richting”, aldus Lyft CEO David Risher. “Met FreeNow hebben we de perfecte partner gevonden en kunnen we veel leren van het team. Hun lokaal georiënteerde aanpak sluit perfect aan bij onze waarden en onze toewijding om mensen met elkaar te verbinden en zo goed mogelijk in hun mobiliteitsbehoeften te voorzien.
FreeNow biedt naar eigen zeggen toonaangevende expertise op het gebied van de Europese taxibranche, moderne vloottechnologie en nauwe banden met toezichthouders, vakbonden en taxibedrijven in alle belangrijke markten. Lyft beschikt over uitstekende expertise in de platformsector en richt zich sterk op de klant. De bedrijfsmodellen vullen elkaar aan en gezamenlijk bedienen ze meer dan 50 miljoen passagiers per jaar. Doel is om de productervaring verder te verbeteren, de servicekwaliteit te verhogen, het wagenparkbeheer te optimaliseren en nieuwe wereldwijde kansen te bieden aan bestaande en potentiële partners.
Volgens FreeNow wordt ongeveer 50 procent van de taxiboekingen op de Europese markt “nog steeds offline gedaan, maar de vraag naar onlineboekingen neemt toe.” FreeNow is uitstekend gepositioneerd om van deze ontwikkeling te profiteren. “FreeNow is het toonaangevende taxiplatform in verschillende grote Europese steden, waaronder Dublin, Londen, Athene, Berlijn, Barcelona, Madrid en Hamburg, met premium voertuigen die een groot deel van de vloot uitmaken. Taxi’s waren in 2024 goed voor ongeveer 90 procent van de brutoboekingen van FreeNow en zullen de ruggengraat van FreeNow blijven vormen”, aldus het persbericht. In Duitsland keerde FreeNow sinds vorig jaar de huurautosector, waarmee Uber het liefst samenwerkt, de rug toe.
“De samenwerking met Lyft is een belangrijke stap voor Free Now en markeert het begin van een nieuwe, spannende fase waarin we onze positie als leidende kracht op het gebied van Europese mobiliteit verder zullen uitbreiden”, aldus Thomas Zimmermann, Managing Director van FreeNow. “De sterke klantgerichtheid van Lyft sluit perfect aan bij onze jarenlange ervaring in de taxibranche. Samen verleggen we grenzen en herdefiniëren we de verwachtingen van wagenparkbeheerders, taxichauffeurs en passagiers over het hele continent. We staan pal achter de branche en zijn trotse partners. Deze samenwerking draait om het bundelen van onze krachten, van elkaar leren en opschalen wat het beste werkt. We danken onze bestaande aandeelhouders oprecht voor hun vertrouwen en langdurige samenwerking.”
Deze strategische overname past in de zorgvuldige strategie van Lyft om kapitaal te investeren in veelbelovende groeimogelijkheden, waarbij de behoeften van haar klanten altijd voorop staan. Deze aankondiging volgt op het recordjaar 2024 voor Lyft, met toonaangevende serviceniveaus in het vierde kwartaal, recordbrutoboekingen, winstgevendheid en een uitzonderlijke cashflow.
Voor FreeNow-gebruikers verandert er in eerste instantie niets. In de In de loop van de tijd wil het bedrijf echter ‘nieuwe voordelen voor chauffeurs en passagiers’ introduceren. Voor chauffeurs kan dit bijvoorbeeld zijn: “zorg voor meer transparantie in de verdienstructuur en informatie over wanneer bonussen te verwachten zijn of wat de beste tijden zijn om te rijden.” Passagiers kunnen profiteren van stabielere prijzen, snellere overstappen en nieuwe functies en reisopties. Beide bedrijven zijn ook bezig met de integratie van hun apps, zodat passagiers naadloos kunnen schakelen tussen de twee platforms, of ze nu in Noord-Amerika of Europa reizen.
- Mercedes-Benz Mobility en de BMW Group verkopen FreeNow aan de Amerikaanse Uber-concurrent Lyft. Foto FreeNow.