Merlijn (20) haalde busrijbewijs om zelf nachtvervoer op Texel te regelen
Met de inzet van twee nachtbussen kunnen Texelse jongeren deze zomer in het weekend veilig uitgaan, aldus NH Nieuws. De 20-jarige Merlijn Touw bedacht samen met zijn vader Arwin het plan om de jeugd in de zomermaanden vanuit De Koog op een veilige manier te vervoeren. De jonge Texelaar haalde zijn rijbewijs voor busvervoer en gaat samen met andere chauffeurs vanaf 1 juli het nachtvervoer vanuit de horeca regelen.
Een groot gemis op Texel is het veilig nachtvervoer voor de jeugd. Midden in de nacht langs of op de weg lopende jongeren die zich daar zonder verlichting begeven: het is gevaarlijk en niet wenselijk. Er is vaak in de nacht nog slechts een enkele taxi beschikbaar en dan ook nog vaak uitsluitend op reservering. Dit is duidelijk niet afdoende om de vele jongeren te vervoeren. “Mensen gaan dan op straat liggen of springen voor de auto”, zegt Merlijn. Hij kent de situatie omdat hij zelf ook wel in De Koog op stap gaat.
“De taxi’s komen niet naar een vaste plek, maar halen de mensen vier straten verderop. Dat betekent dat mensen blijven rondhangen of slingerend op de fiets in het donker naar huis gaan.” Om te zorgen dat de jeugd veilig van en naar het café of de discotheek in het uitgaansgebied van De Koog kan, is er georganiseerd pendelvervoer nodig. “Aan de keukentafel is dit plan eigenlijk ontstaan om het zelf te organiseren”, zegt Merlijn.
Het is de bedoeling dat het nachtvervoer vanaf ’s avonds tien uur gaat rijden. “We willen niet bij Connexxion in het vaarwater zitten, omdat dit vervoer tot de laatste boot is geregeld.” De bussen rijden dan door tot diep in de nacht.
“We hebben goede afspraken gemaakt met de horeca in De Koog en er zal ook beveiliging meerijden om tijdens het rijden een oogje in het zeil te houden.” Dat is volgens de initiatiefnemers ook nodig, want anders bestaat de kans dat de bus wordt gesloopt. “Het zijn de beveiligers die ook bij de cafés staan”, zegt Arwin. “Zij weten wat er speelt. We staan ook in verbinding met ze. Als er iemand is die zich vervelend gedraagt, dan weten we dat snel van elkaar. En als het toch gebeurt, wordt hij de bus uitgezet en kan hij verder naar huis lopen.”
Een kaartje kost slechts vijf euro. Dat is mogelijk, omdat de gemeente Texel een subsidie heeft gegeven van 40.000 euro voor de pilot. Daarnaast zijn er vele ondernemers die het project ook sponsoren. Touw heeft de afgelopen maanden een haalbaarheidsonderzoek gedaan waarbij is gesproken met horecaondernemers, taxi-ondernemers, een beleidsadviseur van de gemeente, nachtvervoerders elders in het land en de Texelse jeugd. In de maand juni zal er al wel worden proefgereden met de poule van chauffeurs en zullen de bussen tijdens Ronde om Texel en festival WAVES ook worden ingezet.
“Het nachtvervoer vinden wij erg belangrijk”, zegt Arnold Kaercher namens de Koger horeca. “Mensen kunnen niet naar De Koog komen, maar ook niet meer het dorp uit na een avondje stappen.” De bus rijdt op vaste tijden. “We hopen daardoor dat de mensen ook vroeger uitgaan. Dat is voor ons veel beter.” De horecabaas hoopt dat het lange wachten in het dorp straks voorbij is. “Sommigen stonden tot ’s morgens zes uur ’s te wachten op een taxi.”
- Merlijn (20) haalde busrijbewijs om zelf nachtvervoer op Texel te regelen. Illustratie Texel.de