Met een jaar vertraging van het nieuwe beleid worden touringcars vanaf 2024 uit de Amsterdamse binnenstad geweerd
Amsterdam lijkt definitief paal en perk te willen stellen aan de toegang voor touringcars tot de binnenstad. Deze bussen mogen met ingang van 2024 alleen nog op speciale plekken aan de rand van de binnenring bezoekers laten in- en uitstappen. Die moeten dan verder met het openbaar vervoer. De gemeente is al enkele jaren bezig met deze plannen. Aanvankelijk zou de maatregel al begin dit jaar worden ingevoerd, maar tijdens de coronapandemie verdwenen de bussen uit het straatbeeld. Nu zijn ze weer terug.
Touringcars zijn vanaf 2024 alleen welkom in de binnenstad met een ontheffing. Het is de bedoeling dat bezoekers vanaf nieuwe op- en afstapplekken met het openbaar vervoer verder reizen. Ook zullen bij deze ov-overstapstations mogelijk parkeerplekken komen waar mensen kunnen in- en uitstappen. De reden voor de vertraagde invoering van het nieuwe beleid, is dat het aanpassen van ov-stations en de aanleg van nieuwe haltes buiten de S100-ring meer tijd in beslag namen. Overigens moet over de beoogde extra plekken waar nu naar wordt gekeken, nog overleg plaatsvinden met stadsdelen en buurten.
Een uitzondering op het verbod wordt gemaakt voor de route Weesperstraat-Valkenburgerstraat-Kattenburgerstraat. Langs deze route bevindt zich een groot aantal culturele instellingen, zoals Nemo, het Joods Historisch Museum, de Hermitage en de Portugese Synagoge.
De aanwezigheid van touringcars – in het persbericht van de gemeente worden ze ‘zware toeristenbussen’ (zwaarder dan 7,5 ton) genoemd – is veel Amsterdammers al langer een doorn in het oog. Daarnaast is de beroerde staat van de bruggen en kades in de binnenstad een extra reden voor dit nieuwe beleid: de levensduur van kademuren wordt door de grote bussen – zwaarder dan 7,5 ton – fors korter.
Touringcars parkeren vrijwel altijd op plekken die niet berekend zijn op hun afmetingen en zorgen daardoor voor gevaarlijke toestanden, zegt verkeerswethouder Melanie van der Horst. Volgens de gemeente rijden dagelijks ruim driehonderd touringcars door de binnenstad. “Dat is te veel, het betekent overlast voor de bewoners voor de bewoners in het centrum en er is niet voldoende ruimte.” Tegelijkertijd staat de speciale parkeerplaats onder het Museumplein, min of meer aan de binnenring (Nassaukade, Stadhouderskade, Mauritskade), nog steeds regelmatig bijna leeg. Uit navraag bij chauffeurs blijkt dat zij de parkeerkosten vaak in eigen zak steken en gewoon elders in de binnenstad plek zoeken voor in- en uitstappers.
- Met een jaar vertraging van het nieuwe beleid worden touringcars vanaf 2024 uit de Amsterdamse binnenstad geweerd. Foto Gemeente Amsterdam.