Met ingang van deze zomer: niet langer een directe dagtrein Nederland-Zwitserland
De trein Amsterdam-Basel zal na 15 juli dit jaar niet meer rijden, meldt Treinreiziger.nl. Daarmee verdwijnt na tientallen jaren de laatste dagtrein tussen Nederland en Zwitserland. Dat bevestigt de Zwitserse spoorwegen (SBB) aan Treinreiziger.nl. NS wil het verdwijnen van de trein nog niet bevestigen.
In de spoorsector is het al langer bekend: de directe trein tussen Nederland en Zwitserland zal nog dit jaar verdwijnen. Meerdere bronnen hebben dit gemeld aan Treinreiziger.nl. Desgevraagd bevestigt woordvoerder Sabrina Schellenberg van de Zwitserse spoorwegen (SBB) dat de directe trein per 16 juli verdwijnt en daarna niet terug zal keren.
Langdurige werkzaamheden zijn de belangrijkste aanleiding voor het stilleggen van de verbinding. De huidige directe trein start ‘s ochtends rond de klok van acht uur in Amsterdam en zorgt ervoor dat reizigers comfortabel rechtstreeks naar Zwitserland kunnen reizen. Omstreeks kwart voor drie hoort de trein in Basel SBB aan te komen, een half uur later vertrekt de trein vervolgens weer richting Nederland. Maar doordat er vanaf 16 juli gewerkt gaat worden aan het spoor tussen Frankfurt en Mannheim lukt het niet om de retourrit door één trein te laten rijden en een directe trein goed in de dienstregeling ingepast te krijgen. Daarom is besloten de trein na 15 juli uit de dienstregeling te halen.
De directe trein wordt dus geschrapt vanwege langdurige werkzaamheden. Schellenberg: “In 2025 zijn er ook nog bouwwerkzaamheden tussen de Duitse en Nederlandse grens (Oberhausen – Emmerich, red.) die gevolgen hebben voor de ICE-trein Amsterdam – Basel.” De SBB-woordvoerder verwijst daarmee naar de tachtig weken durende werkzaamheden die november dit jaar al zullen starten om het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen te realiseren, een ingreep die nodig is vanwege het vele goederenverkeer op de lijn.
Vanaf 2026 kan de dagtrein tussen Nederland en Zwitserland opnieuw niet rijden. In 2026 gaat de Duitse dienstregeling op de schop. Volgens de woordvoerder van de Zwitserse spoorwegen kan de directe ICE daarom niet zomaar terugkeren. “Er is dan een overstap in Keulen of Frankfurt Airport noodzakelijk.”
Onder treinliefhebbers gaat het verhaal dat de dagtrein naar Zwitserland komt te vervallen omdat de nieuwe ICE-treinstellen – de ICE Neo – niet naar Basel zouden mogen rijden. De SBB weerspreekt dat. Schellenberg: “De ICE Neo van DB mag tot Basel rijden, maar niet verder het Zwitserse spoorwegnet op”.
Treinreiziger.nl heeft ook vragen gesteld aan de Nederlandse Spoorwegen over het verdwijnen van de trein naar Basel. NS-woordvoerder Anita Middelkoop wil op de meeste vragen nog niet ingaan, omdat de dienstregeling van 2025 volgens het spoorbedrijf nog niet voldoende is uitgewerkt.
In een korte reactie laat NS weten dat ‘deze zomer’ deze ‘specifieke ICE’ niet naar Basel, maar naar Frankfurt gaat. Middelkoop: “Reizigers die in die periode van werkzaamheden wel naar Basel willen reizen, kunnen het beste de Reisplanner raadplegen om te zien welke reisoptie het beste bij hen past.” Wie de reisplanner raadpleegt, moet er echter rekening mee houden dat er onjuiste reisadviezen gegeven worden, omdat niet alle beperkingen door de werkzaamheden goed in de dienstregeling zijn verwerkt.
Treinreiziger.nl merkt op dat de term ‘deze zomer’ sowieso een eufemisme is. Immers, in de dienstregeling van 2024 is immers al opgenomen dat de trein na 15 juli niet terugkeert, ook niet in het najaar.
- Met ingang van deze zomer: niet langer een directe dagtrein Nederland-Zwitserland. Foto DB/Claus Weber.