Met verdwijnen van de directe verbinding Amsterdam-Basel rijden er geen dagtreinen meer van en naar de Benelux; GoVolta nieuwe kandidaat?
Met het verdwijnen van de ICE Amsterdam-Basel zal de laatste dagtrein tussen de Benelux en Zwitserland verdwijnen. “Grofweg heeft Nederland sinds de jaren vijftig altijd een directe trein naar Zwitserland in de dienstregeling gehad. Daar komt nu een einde aan”, stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Eerder verdween al de EuroCity Brussel – Luxemburg – Zürich. Vorig jaar werd de trein Amsterdam – Basel door materieeltekort al tijdelijk geschrapt.
Lange tijd reden er ook vanuit Nederland meerdere directe treinen naar Zwitserland. Zo reden er tot en met 2002 dagelijks twee EuroCity’s naar Zwitserland, één naar Chur en één naar Interlaken. Eind 2002 verdween de EuroCity naar Chur en bleef alleen de trein naar Interlaken over. Die werd echter twee jaar later ook geschrapt en vervangen door de ICE Amsterdam – Basel. Daar komt nu na twintig jaar ook een einde aan.
De wijziging is opmerkelijk. De afgelopen jaren is de vraag naar internationale treinreizen sterk gestegen. Veel mensen staan open voor een internationale treinreis, maar zien op tegen een overstap. Nu juist de vraag naar internationale reizen stijgt, verdwijnt er een directe internationale verbinding. Weliswaar blijft er wel een nachttrein Amsterdam – Zürich bestaan, maar die trein heeft de afgelopen maanden dagelijks te maken gehad met rijtuiguitval, en kan allerminst betrouwbaar worden genoemd.
Betrouwbaarheid is overigens bij de ICE ook altijd een issue geweest. Zeker de ICE Amsterdam – Basel kampt regelmatig met grote vertragingen, waardoor de trein soms al voordat de eindbestemming in zicht komt wordt opgeheven.
Ondanks dat de reguliere trein naar Basel verdwijnt, is de kans op een directe trein naar Basel nog niet volledig verkeken. Alle ogen zijn nu gericht op de nieuwe spoorwegmaatschappij GoVolta van Flywise. GoVolta kondigde eerder aan deze zomer een directe trein tussen Nederland en Basel te willen introduceren.
De start daarvan is inmiddels uitgesteld. Nu richt GoVolta zich op een directe trein naar Basel per 25 augustus 2025. Die trein moet driemaal in de week gaan rijden en zal het grensstation Basel Bad als eindpunt hebben. Dat station ligt in Zwitserland, maar wordt in spoorland als Duits treinstation gezien. GoVolta zal de trein niet eerder starten omdat er in de twee maanden ervoor door werkzaamheden geen capaciteit is voor de nieuwe treindienst.
- Met verdwijnen van de directe verbinding Amsterdam-Basel rijden er geen dagtreinen meer van en naar de Benelux; GoVolta nieuwe kandidaat? Illustratie GoVolta.