Minder treinen tussen Antwerpen en Brussel: Eurocity Direct moet open voor Belgische reizigers
Vanaf 28 juni tot en met 31 augustus vernieuwt Infrabel een spoorbrug in Mechelen. Als gevolg daarvan schrapt de NMBS ieder uur bijkomend een snelle trein tussen Antwerpen en Brussel en omgekeerd, nadat er eind 2024 ook al een trein was gesneuveld bij de invoering van de Eurocity Direct. Dat is een internationale trein tussen Amsterdam-Zuid en Brussel-Zuid die nagenoeg leeg rijdt, maar wel overal voorrang krijgt.
Deze zomer zal het binnenlands treinverkeer tussen de twee grootste steden van het land dus gehalveerd zijn tegenover het normale aanbod: in plaats van vier IC-treinen per uur rijden er nog maar twee. Reizigers van Essen, Kalmthout, Heide, Kapellen en Ekeren verliezen bovendien hun rechtstreekse trein naar Brussel. Wie verder moet dan Brussel-Noord zal langer onderweg zijn.
De treinen die overblijven, zijn bovendien slecht gespreid. Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus: “In volle ochtendspits vertrekt er tussen 7.05 uur en 7.54 uur in Antwerpen-Centraal geen enkele snelle IC-trein naar Brussel, behalve om 7.37 uur de Eurocity Direct.” De NMBS weigert echter nog steeds om op die trein tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid binnenlandse reizigers toe te laten. Volgens tellingen van TreinTramBus tijdens de spits is die trein gemiddeld maar voor goed 20 % gevuld. Dat betekent dat 300 à 350 zitplaatsen leeg blijven. “Dat is behoorlijk veel. Een trein met zo’n lage bezetting is helemaal niet rendabel. De NMBS kan het echt niet maken dat zo’n trein nagenoeg leeg rijdt, als ze tegelijkertijd een trein met ca. duizend zitplaatsen afschaft”, zegt Meukens.
“We begrijpen ook niet waarom de NMBS liever reizigers afstoot dan ze te vervoeren met treinen die toch rijden. De Eurocity Direct moet dus open voor binnenlandse reizigers, die zonder tussenstop van Antwerpen naar Brussel-Zuid rijden.” Die maatregel kost de NMBS geen cent, integendeel het levert haar geld op. Want zoals ze het nu aanpakt, dreigt ze door de magere dienstverlening eerder reizigers te verliezen dan erbij te winnen.
De NMBS argumenteert dat ze in de ochtendspits extra treinen inlegt naar Brussel en in de avondspits naar Antwerpen. Maar dat is schijn, want daarvoor offert ze, net op het drukste moment, ook nog eens één van de 2 S-treinen op. “Reizigers in Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Weerde en Eppegem vallen daardoor terug op één trein per uur in de spits. Onaanvaardbaar”, aldus Meukens.
“TreinTramBus steunt dan ook voor de volle 100 % de burgemeesters van Lint, Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Zemst, die hierover in een open brief hun ongenoegen aan de NMBS hebben geuit.” Bovendien vertrekken die zogenaamde extra treinen 2 minuten voor een andere trein en ze komen in Brussel 10 minuten later aan. Hoogst onaantrekkelijk. Dan had de NMBS de tweede S-trein beter onaangeroerd gelaten.
“De NMBS maakt er een potje van”, zegt Meukens. “We begrijpen dat de werken hinder met zich meebrengen, maar de manier waarop de Eurocity Direct andermaal voorrang krijgt op de binnenlandse reiziger is stuitend. De Eurocity Direct moet dus, minstens tijdens de zomermaanden, reizigers tussen Antwerpen en Brussel meenemen en de S-stations tussen beide steden moeten hun halfuurdienst behouden.”
- Anders dan in België mogen reizigers in Nederland mits betaling van een bescheiden toeslag mee met de Eurocity Direct voor binnenlandse verplaatsingen. Redactiefoto.