NS en andere OV-bedrijven blokkeren diverse digitale betaalpassen vanwege reisfraude
NS en andere OV-bedrijven hebben sinds 1 juli jl. verschillende digitale betaalpassen laten blokkeren omdat daarmee werd gefraudeerd Het gaat hierbij om betaalpassen van Revolut, Paysafe en Vivid. Door het aanmaken van een virtuele betaalpas, het daarmee in- en uitchecken en het vervolgens verwijderen van de pas, konden de reizigers voorkomen dat de reiskosten ook daadwerkelijk door Translink konden worden afgeschreven. Bij controle zagen conducteurs echter wel een geldig vervoersbewijs.
Het is al ruim twee jaar mogelijk om in- en uit te checken met een bankpas of creditcard. Deze betaalmethode was vooral bedoeld om reizen met de trein makkelijker te maken voor mensen die dit niet zo vaak doen.
Revolut betreurt de blokkade, laat een woordvoerder weten. Volgens hem ligt het probleem niet bij Revolut, maar bij Translink. Dat is het bedrijf dat de OV-betalingen verwerkt, maar deze pas op een later moment afschrijft. “Reizigers kunnen precies hetzelfde misbruik plegen met kaarten van elke willekeurige bank, vanwege Translinks model”, merkt opde Revolut-expert, die ook stelt dat reizigers die te goeder trouw zijn, door dit besluit ook niet meer kunnen reizen. Revolut onderzoekt haar juridische mogelijkheden. Reizen met een fysieke Revolut-bankpas is nog wel mogelijjk.
- NS en andere OV-bedrijven blokkeren diverse digitale betaalpassen vanwege reisfraude. Redactiefoto.