NS kan geen Nederlandse bussen vinden voor stremming tussen Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem, Oost-Europese chauffeurs springen bij
Wie deze maand in een van de snelbussen stapt die door NS worden ingezet tussen Veenendaal en Arnhem kan zomaar door een chauffeur uit Hongarije of Slowakije begroet worden. Damen met een touringcar of bus uit die landen. Wegens een tekort aan Nederlandse chauffeurs heeft NS de hulp ingeroepen van buitenlandse partijen.
Omdat station Ede-Wageningen een metamorfose ondergaat, ligt het treinverkeer van en naar dat station de hele maand augustus stil. Tussen Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem rijden snelbussen. Maar het blijkt voor NS knap lastig om dat busvervoer op touw te zetten. Normaal gesproken zorgen twee bedrijven, afhankelijk van het landsgedeelte voor voldoende bussen voor het treinvervangende vervoer: Jan de Wit Group en Transvision. Keolis en Arriva organiseren dit vervoer veelal zelf. Maar een ernstig tekort aan buschauffeurs zorgt ditmaal voor problemen.
Het is niet voor het eerst dat NS bij werkzaamheden er niet in slaagt om voldoende bussen in te zetten, stelt Treinreiziger. “Eerder deze zomer waren er langdurige werkzaamheden bij Geldermalsen, ook toen was er een tekort aan bussen. En ook bij Hoogeveen zijn er werkzaamheden geweest, zonder voldoende bussen. Na de coronaperiode kampt de touringcarbranche met een groot tekort aan chauffeurs.” Op zaterdag liepen de wachttijden flink op tot over een uur. NS probeerde reizigers te overtuigen hun reis zoveel mogelijk uit te stellen.
“Naast dat er landelijk een personeelstekort heerst wat betreft chauffeurs, hebben busmaatschappijen ook niet voldoende bussen beschikbaar”, aldus woordvoerder Sonja Paauw van NS in De Gelderlander. Om die redenen zoekt NS haar heil buiten de landsgrenzen. “Het klopt dat wij buitenlandse chauffeurs en bussen hebben ingeschakeld”, vertelt Paauw.
Die chauffeurs en bussen komen niet vanuit Duitsland of België. “De landen dichtbij ons kampen met dezelfde problemen als wij. Daardoor moeten we verder kijken. Het kan dus zijn dat er af en toe bussen rondrijden met Hongaarse kentekens.” Een tijdelijke oplossing? Paauw: “Tijdelijk is een ruim begrip. Het personeelstekort onder chauffeurs houdt nog wel even aan. Het liefst hebben we voldoende Nederlandse chauffeurs en bussen. Als dat weer kan, gaan we dat doen. Tot dat moment is het heel fijn dat we het op deze manier kunnen oplossen.”
- NS kan geen Nederlandse bussen vinden voor stremming tussen Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Arnhem, Oost-Europese chauffeurs springen bij. Foto NS.