NS rijdt vanavond en morgenavond rijp van de bovenleiding voordat de dienstregeling start
Omdat er vanavond mist en vorst is voorspeld en daarbij rijpvorming op de bovenleiding kan optreden, start NS met ‘schraapritten.’ De NS-machinisten rijden met deze ritten met lege treinen rijp van de bovenleiding. Deze ritten leveren vaak een bijzondere lichtshow op, omdat de vonken bij dit schrapen van de bovenleiding afslaan.
Treinen hebben voldoende stroom nodig om goed te kunnen rijden. En ijsvorming op de bovenleiding zorgt voor slijtage van de stroomafnemer op de trein en vermindert het contact. In het ergste geval krijgt de trein geen stroom, en kan hij niet rijden.
“We krijgen dagelijks een speciaal weerbericht voor de spoorsector. Zo zien we bijvoorbeeld of er ijsvorming (rijp) op de bovenleiding wordt verwacht. Dan zijn we al extra paraat”, vertelt Lisette van Ooste. Zij is programmamanager seizoensvoorbereidingen en bereidt samen met haar team en ProRail het treinverkeer voor op de seizoenen. “Afhankelijk van de situatie kunnen we al eind van de middag beslissen wat we de volgende ochtend doen. Maar de beslissing kan ook midden in de nacht genomen worden.”
Komende nacht wordt er vooral in het oosten van het land mist en vorst verwacht. En dan is de kans op rijp aan de bovenleiding groot. Ook in de nacht van dinsdag op woensdag wordt er mist en vorst verwacht, in het midden en oosten van het land. Vooral in de ochtend kan er nog overlast zijn voor reizigers.
- NS rijdt – vooral wanneer mist en vorst zijn voorspeld – rijp van de bovenleiding voordat de dienstregeling start. Foto NS.