NS Treinmodernisering Haarlem ondergaat opnieuw metamorfose
NS Treinmodernisering, dat aan de rand van het Haarlemse bedrijventerrein Waarderpolder ligt en 800 mensen tewerkstelt, begon ooit als station voor Haarlem en door de jaren heen heeft het al verschillende grote metamorfoses ondergaan. Nu staat de volgende voor de deur, aldus NH Nieuws.
Deze Haarlemse werkplaats wordt tegenwoordig gebruikt door de NS om treinen te moderniseren. “Ze komen hier na zes en twaalf jaar voor een revisie – grote beurt – binnen en worden tussen de 18 en 20 jaar helemaal gemoderniseerd”, vertelt directeur Hans Seegers van NS Treinmodernisering.
De werkplaats wordt de komende jaren flink verbouwd. Zo verdwijnen verschillende panden en komt er nieuwbouw voor in de plaats. De hele verbouwing moet in 2025 voltooid zijn. Het hoge gasverbruik wordt met de verbouwing teruggebracht. “Wij gebruiken nu net zoveel gas als ongeveer duizend woningen, dit gaan wij reduceren met zeventig procent. We proberen het gebruik zelfs naar nul te brengen”, aldus Seegers. Voor de omwonenden gaat het uitzicht flink veranderen. Er worden twee gebouwen gesloopt en vervangen door nieuwbouw aan de zijkanten van de werkplaats. Het gaat hier om het entreegebouw aan de voormalige Oudeweg en het laatste gebouw aan de Amsterdamsevaart.
De authentieke fabriekshal aan de Gedempte Oostersingelgracht blijft wel staan tot opluchting van veel Haarlemmers. “Dat gebouw heeft veel authentieke details en een mooie zichtlijn op de stad, we investeren er veel in om dat te laten staan”, aldus Seegers. Een ander oud gebouw gaat wel omver.
Midden op het terrein staat het oudste gebouw dat de NS in haar bezit heeft. “Dit gebouw is van buiten de werkplaats niet te zien, en heeft veel achterstallig onderhoud. Dit pand gaat dan ook geoogst worden”, vertelt de directeur. Dat betekent dat het wordt gesloopt. Alleen wordt er zoveel mogelijk hergebruikt. Dit principe geldt ook voor de andere gebouwen die worden gesloopt.
Ook komt er een heel nieuw bouwwerk tevoorschijn. Deze komt langs de Amsterdamsevaart. Op het terrein waar nu vooral treinstellen staan. Het nieuwe gebouw wordt ongeveer 200 meter lang en gaat gebruikt worden voor de revisiebeurten.
De kantoorgebouwen die langs de N200 staan, gaan tegen de vlakte en worden vervangen door parkeerplaatsen. De plannen zijn zo goed als zeker en kosten ongeveer 110 à 120 miljoen euro. “Het is nog wel afwachten of de offerte van de aannemer past in het budget van de NS”, aldus Seegers.
Een aantal van de werkzaamheden is al begonnen. Zo is het milieuplein op het terrein al verplaatst en wordt er op de grond van de nieuwe revisiehal, de nodige voorbereidingen getroffen.
“Doordat wij tijdens de verbouwing in bedrijf willen blijven, is het een grote puzzel met werkzaamheden die tussen de verschillende panden op het terrein heen en weer schuiven”, legt Seegers uit. In 2025 moet het geschuif klaar zijn en kunnen de werkzaamheden allemaal op hun eigen plek op het terrein verder.
- NS Treinmodernisering Haarlem ondergaat opnieuw metamorfose. Foto NS.