NMBS start – na lange testfase – stiltezones op IC-treinen
Na een lange proefperiode en enige aarzeling start de NMBS komende dinsdag met het installeren van stiltezones op de populairste IC-treinen. De spoorwegmaatschappij testte het initiatief al geruime tijd tussen Eupen en Oostende en tussen Brussel en Luxemburg.. “Bij het proefproject werden de regels vlot gerespecteerd”, stelt de NMBS.
Met de uitbreiding van het concept stiltezone hoopt de NMBS op meer rust in een flink deel van de treinen. In een persbericht kondigt de spoorwegmaatschappij aan dat de belangrijkste IC-treinen tussen de grote steden de komende weken en maanden één of meerdere rijtuigen met een stiltezone krijgen. Op die manier moet 65 procent van alle reizigers die tussen grote steden pendelen tegen volgende zomer kunnen genieten van een ongestoorde treinreis.
De zones zullen telkens de benedenverdieping beslaan van één of meerdere wagons van de twee jongste generaties van dubbeldeksrijtuigen. “Dat zijn namelijk de modellen die tussen de grote steden rijden, en dus met de meeste mensen aan boord”, verduidelijkt NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman. De zones zullen te herkennen zijn aan de stickers en pictogrammen binnen en buiten het rijtuig.
Eerdere tests waren positief: “Negen op de tien reizigers die van de stiltezones gebruik hebben gemaakt, zei bij onze bevraging dat ze tevreden zijn over het concept,” aldus Temmerman. “Nog opvallender is dat meer dan de helft van de mensen heeft aangegeven vaker de trein te zullen nemen als er meer stiltezones zijn.
In de stiltezones vraagt de NMBS haar reizigers niet hardop te praten of te telefoneren, de mobiele telefoon op stil te zetten en ook het volume van de hoofdtelefoon of oortjes niet te luid te zetten. Dat is onmogelijk om continu te controleren, “maar we rekenen erop dat mensen die van de zones gebruik willen maken, de regels ook respecteren”, zegt Temmerman. “Bij het proefproject verliep dat ook vlot.”
- NMBS start – na lange testfase – stiltezones op IC-treinen. Foto NMBS.