ProRail belooft de komende jaren vanwege onderhoud vaker overdag en doordeweeks hinder op spoor
De komende jaren krijgen reizigers steeds meer te maken met hinder door onderhoud op het spoor, meldt infrabeheerder ProRail, die zegt vaker overdag en door de week te moeten werken. Volgend jaar krijgen vooral reizigers in Friesland daarmee te maken, maar ook het goederenvervoer op de Rotterdamse Havenspoorlijn en de Betuweroute wordt getroffen. Volgens ProRail is 2024 “nog maar een voorproefje” van wat reizigers op het spoor te wachten staat aan hinder.
Vanwege personeelstekorten in combinatie met een “enorme toename” aan werk op het spoor zegt ProRail de werkzaamheden niet meer alleente kunnen plannen in de weekeinden en vakanties. “Daarom gaan spooraannemers nu ook buiten de reizigersluwe periodes aan de slag. En dat zal de komende jaren steeds vaker en op meer plekken nodig zijn.”
In Friesland gaat de spoorbeheerder volgend jaar vanaf juni vijf weken lang overdag op meerdere trajecten aan de slag met groot onderhoud. Zo gaat vanaf station Leeuwarden, waar dagelijks zo’n 10.000 reizigers komen, van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli – op het laatste weekend na – alleen de trein van en naar Groningen. Van en naar Harlingen, Sneek en Akkrum (richting Heerenveen) is dan geen treinverkeer. Dat heeft ook gevolgen voor reizigers naar andere delen in het land. Ook wordt gewerkt bij Deinum, tussen Heerenveen en Steenwijk en tussen Akkrum en Wolvega. Waar treinen niet rijden, worden bussen ingezet.
ProRail zegt het te betreuren dat reizigers op zoek moeten naar een alternatief vervoersmiddel. “Maar we kunnen niet anders, omdat we in de zomervakantie ontzettend veel mensen nodig hebben voor grote spoorprojecten in Amersfoort en in Ede”, aldus de spoorbeheerder. “Op deze plaatsen leidt doordeweeks werken buiten vakanties onherroepelijk tot een verkeersinfarct.”
Op de Havenspoorlijn en Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen de haven van Rotterdam en de grens met Duitsland, wordt vanaf komende december twee jaar lang elke maandagochtend gewerkt.
Volgens ProRail is 2024 “nog maar een voorproefje”. “We zijn op dit moment met vervoerders en andere belanghebbenden in gesprek over de periodes van werkzaamheden in 2025”, zegt de infrabeheerder. “Wel weten we al dat wat we volgend jaar in Friesland doen, de komende jaren nog veel vaker zal gebeuren op meer plekken in het land. We moeten wel, om het spoor veilig te houden en om ook in de toekomst voldoende treinen te kunnen laten rijden.”
- ProRail belooft de komende jaren vanwege onderhoud vaker overdag en doordeweeks hinder op spoor. Foto ProRail.