Raken 7.000 Uber-, Ola- en Bolt-chauffeurs in het VK door belastingfraude hun vergunning kwijt?
Experts in de Londense taxisector schatten dat ongeveer 7.000 chauffeurs van Private Hire Vehicles (PHV, huurauto’s die vaak worden gebruikt door Uber-, Ola- en Bolt-chauffeurs) hun vergunning niet kunnen verlengen vanwege een nieuwe vorm van belastingcontrole. Het Britse HM Revenue & Customs heeft vanaf 4 april van dit jaar nieuwe belastingformulieren ingevoerd die moeten worden ingevuld wanneer taxi- en huurautochauffeurs hun vergunning in Engeland en Wales verlengen. Hiervoor is een HMRC-controlecode van de belastingdienst vereist. Wie geen of onvoldoende belasting heeft betaald, krijgt geen HMRC-code. Chauffeurs in Schotland en Noord-Ierland moeten vanaf april 2023 dezelfde nieuwe vragenlist beantwoorden.
De nieuwe controles, waarmee de belastingdienst in april is begonnen, zijn geen belastingaanslagen, maar bevestigen simpelweg of een chauffeur belast werd op zijn taxi- of huurauto-inkomsten. Belastinginspecteurs hebben tot nu toe gezegd dat ze begin september al herinneringsbrieven verstuurden aan tenminste 4.000 huurautochauffeurs om onbetaalde belastingschulden in te vorderen. Lloyd Baldwin, vertegenwoordiger van de Londense taxiorganisatie Licensed Taxi Drivers Association (LTDA), merkte in Taxi Newspaper op: “Ik begrijp dat ongeveer 7.000 huurautochauffeurs hun vergunning niet kunnen verlengen als gevolg van deze nieuwe beoordeling.”
Volgens de laatste statistieken van Transport for London (TfL) zijn er momenteel meer dan 96.000 Private Hire Vehicles actief in de Britse hoofdstad. Londen heeft ‘slechts’ zo’n 22.000 taxichauffeurs. De huurautochauffeurs behoren tot de 330.300 taxi- en PHV-chauffeurs met een vergunning in Engeland en Wales die allemaal het nieuwe verlengingsproces moeten doorlopen als ze in de vervoerssector willen blijven werken.
De hoeveelheid onbetaalde belastingen onder Uber-, Ola- en Bolt-chauffeurs lijkt onthutsend te zijn. Het aantal van 4.000 chauffeurs waarvan de Belastingdienst vermoedt dat ze hun inkomsten niet of slechts gedeeltelijk hebben aangegeven, werd begin september al bereikt,
Steve McNamara, algemeen secretaris van de Licensed Taxi Drivers Association, zei dat chauffeurs die voorheen hun belasting niet betaalden, nu worden betrapt als ze proberen hun vergunning te verlengen zonder een HMRC-belastingcode. Verlenging van de licentie moet om de drie jaar gebeuren.
McNamara vertelde de Financial Times (FT) dat “veel” huurautobestuurders, van wie de meesten de Uber-app gebruiken, niet het juiste bedrag aan belasting hebben betaald en hij verwacht dat er de komende twee jaar “tienduizenden meer” zullen zijn. “De Britse schatkist is door de jaren heen tienduizenden ponden aan inkomsten misgelopen”, voegde hij eraan toe.
De belastingdienst zei dat veel huurautochauffeurs hun belasting niet hebben betaald, maar dat dit niet geldt voor de ‘black cab’-taxichauffeurs, waarvoor aparte vergunningseisen gelden.
Uber vertelde de FT dat zijn chauffeurs om fiscale redenen ‘workers’ – zzp’ers – zijn, zodat ze niet kunnen controleren welke chauffeurs hun belastingaangifte doen. Uber zei dat het met HMRC heeft samengewerkt om ervoor te zorgen dat de autoriteit over alle informatie beschikt die het nodig heeft.
McNamara vermoedt dat de meeste chauffeurs die door HMRC worden vervolgd voor onbetaalde belastingen afkomstig zijn uit Londen en andere grote steden van het VK, waar huurauto’s met apps als Uber, Ola of Bolt populair zijn. Met andere apps, zoals Free Now kunnen gebruikers kiezen tussen taxi of huurauto.
- Raken 7.000 Uber-, Ola- en Bolt-chauffeurs in het VK door belastingfraude hun vergunning kwijt? Foto TfL.