Renault kondigt het einde van de speciale ‘Mobilize-Limo’ aan voor taxiondernemers
Het Mobilize-Limo concept werpt geen vruchten af voor Renault-dochter Mobilize. Het wilde een grote start maken met een elektrisch voertuig dat speciaal ontworpen was voor het intensieve dagelijkse gebruik in het personenvervoer. Aan de auto was een innovatief leaseconcept gekoppeld, waarin ook de boordapparatuur en het fleetmanagementsysteem (van Mobilize-dochter iCabbi) gekoppeld was.
Sinds de première van de Mobilize ‘Limo’ op de IAA in München in 2021 is de auto niet goed ontvangen in de personenvervoerssector. Er zouden slechts ongeveer 40 voertuigen op de weg zijn gezet voor echte tests. De ‘Limo’ was ook te zien op de stand van iCabbi op de Europese taxibeurs in Essen, eind vorig jaar.
Er waren zeker contacten met de Duitse taxibranche, aldus het Duitse taxivakblad Taxi Times. Zo verscheen de auto op de iCabbi-stand op de Europese taxibeurs in Essen en werd hij bijna een jaar geleden voor het laatst gezien tijdens een bijeenkomst in het kader van het Future Taxi-project in Hamburg. De limousine is een compact elektrisch voertuig dat, zoals argus.fr meldde, een rebadged Chinees voertuig is genaamd de Ezoom Yi.
Het is onduidelijk of het aan het voertuig zelf lag dat het concept niet aansloeg, of dat het aan het bedrijfsmodel lag dat Mobilize voor zijn limousine had gepland. Beide zijn waarschijnlijk waar. Feit is dat een (elektrisch) voertuig dat alleen door taxibedrijven gehuurd kon worden daar niet goed ontvangen werd. Het idee om een taxi te huren en je geen zorgen te hoeven maken over verzekeringen, servicekosten of elektriciteitskosten klinkt in eerste instantie niet slecht, maar voor velen waren de maandelijkse kosten simpelweg niet betaalbaar. Zoals L’argus meldde, zou de huurovereenkomst moeten worden afgesloten voor een termijn van 36 maanden of maximaal 150.000 kilometer. Het maandtarief, zo werd gemeld, zou 1.499 euro moeten bedragen.
Wie met zo’n buitengewoon concept een duidelijk afgebakende doelgroep benadert, zou ook reclame en marketing op die groep moeten richten. Dit werd compleet verwaarloosd. De taxivakmedia ontvingen geen reguliere persberichten en er werden ook geen advertenties geplaatst.
Met het verdwijnen van de limousine zijn de doelstellingen van het merk Mobilize op losse schroeven komen te staan. De focus ligt nu op de elektrische brommobielen Hippo en le Duo. Voor moederbedrijf Renault ligt de focus nu echter op de nieuwe dochteronderneming Ampere, die zich ten doel stelt kleine elektrische auto’s te ontwikkelen. Ampere wil in 2031 één miljoen elektrische voertuigen per jaar produceren.
- Renault kondigt het einde van de speciale ‘Mobilize-Limo’ aan voor taxiondernemers. Redactiefoto.