Rover: “Nieuw HSL-debacle – compenseer reizigers”
NS rept in haar recente berichtgeving over de problemen op de HSL met geen woord over het tijdelijk afschaffen van de toeslag voor de snellere treindiensten. Rover is opnieuw onaangenaam verrast door het nieuwe hoofdstuk dat voor het hoofdpijndossier Hogesnelheidslijn is aangebroken. Er kan niet langer met goed fatsoen een toeslag voor deze treindienst gevraagd worden, vindt Rover.
Per direct is de snelheid verlaagd naar 80 km per uur bij vijf viaducten in verband met bouwfouten. Dit komt bovenop de snelheidsbeperking die eerder al was ingesteld bij het viaduct Rijpwetering. Treinen krijgen hierdoor tot 3 minuten extra vertraging. Er gelden nu zoveel snelheidsbeperkingen op het traject dat de normale dienstregeling niet langer kan worden gereden. Het gevolg voor reizigers: flinke vertragingen en mogelijk minder treinen. En dat tegen een toeslag.
De prestaties op de HSL zijn al tijden ondermaats door de problemen met bruggen en viaducten in combinatie met werkzaamheden en kinderziektes bij de nieuwe treinen. Begin 2024 liep zo’n 40% van de HSL-reizigers minimaal 5 minuten vertraging op. De afgelopen maanden is dit teruggelopen naar 30%. Dit is nog steeds veel te veel. De verwachting is echter dat het aantal reizigers met vertraging nu weer zal gaan oplopen. De reiziger zal mogelijk nog lang moeten wachten op een oplossing.
“Dit is een hele onaangename, lelijke verrassing voor reizigers”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We waren juist in afwachting van een structurele oplossing voor het viaduct Rijpwetering. Nu blijkt dat het bij veel meer viaducten mis is. De reiziger weet niet meer waar hij aan toe is. Er moet nu snel een plan komen hoe en vooral ook wanneer de problemen opgelost worden”.
Rover vindt dat NS per direct de HSL-toeslag moet schrappen: “De hogesnelheidstreinen rijden het traject deels met de snelheid van een Sprinter. Daarnaast kan de reiziger niet rekenen op tijdige aankomst op bestemming. Je kunt hier met goed fatsoen geen toeslag voor vragen”. Rover pleit ook voor het automatisch terugbetalen van toeslagabonnementen.
- Rover: “Nieuw HSL-debacle – compenseer reizigers”. IC Direct-reizigers en internationale reizigers die toeslag betalen zijn de dupe van de vertraging. Foto Rover.